Beurzen & evenementen. Nuttig of tijdverspilling?

By  |  0 Comments

Voor sommigen van jullie zal wellicht het bezoek aan de Huishoudbeurs meteen je laatste bezoek aan een ‘beurs’ zijn geweest (ergens wel begrijpelijk), maar zakelijk ontkom je er bijna niet aan. Of je gaat er naartoe voor je werk, of je staat er zelf bij de stand van je werkgever. Alle bedrijven onder 1 dak kan handig zijn, maar de realiteit kan ook betekenen dat je na een paar uur al ‘beursmoe’ bent en lang niet iedereen gesproken hebt die je wilde spreken. Dus, heeft zo’n beurs nou eigenlijk wel nut of is het tijdverspilling?

Je eerste kennismaking met het fenomeen ‘beurs’ heb je gemiddeld genomen tijdens je studietijd. Soms organiseert jouw hogeschool of universiteit een banenmarkt, maar anders kan je naar externe beurzen. Afgelopen week vonden De Nationale Carrièrebeurs in de RAI plaats en wij gingen er naartoe. De beurs is speciaal bedoeld voor studenten en starters op de arbeidsmarkt.

De beurs is in principe voor iedereen toegankelijk, maar je registratiebatch en plastic tasje met beursinfo geven écht toegang tot de beursvloer. Met een open mind begaven wij ons op het terrein waar meteen al het eerste bedrijf zich voor onze voeten worp en een gesprek aanknoopte. Nee, niet om ons een baan aan te bieden, maar een abonnement op hun krant te verkopen……’nee, dankjewel ik hoef de krant niet want ik lees geen hard copy, maar alles online (welcome to the Millennials, ahum)’. Ok jammer, gemiste kans voor hen dus.

Vervolgens struinden we langs de stands van verschillende werkgevers. Het viel op dat hoe groter/bekender de werkgever hoe groter de stand. De aandacht werd er zeker naartoe getrokken. Als standhouder zou je vervolgens in principe minder moeite te doen om mensen naar binnen te trekken om vervolgens een gesprek te beginnen. Al leken sommige medewerkers daar erg veel moeite mee te hebben en liever op hun smartphone te kijken.

Bij zeker 4 stands kon je in ieder geval gratis je profielfoto voor je social media (LinkedIn) maken en er stond zelfs een raceauto waar je in kon zitten met een Virtual Reality bril (maar, van welk bedrijf dit nou precies was????). Het is makkelijk om je tijd te spenderen aan profielfoto’s, pennen verzamelen, in auto’s zitten en eten. Maar, wil je je tijd een beetje nuttig doorkomen, dan kan je dit het beste zo aanpakken……

Tips als je binnenkort een beurs bezoekt!

  • Kijk van tevoren op de website wie er allemaal staan en waar ze staan. Een beursvloer is vaak groot, dus het is handig als je weet wat je route is.
  • Ga naar relevante workshops die er tijdens de beurs worden aangeboden.
  • Bereid je vragen voor die je wilt stellen aan de medewerkers van de bedrijven; ze staan er voor jou!
  • Pitch jezelf bij het bedrijf en laat een goede en verzorgde indruk achter (ookal is de beurs in je vrije tijd en ben je de avond ervoor flink doorgegaan).
  • De aanhouder wint: als iedereen van de stand in gesprek is gewoon blijven staan en blijf oogcontact maken.
  • Na het gesprek gewoon een visitekaartje vragen van degene die je gesproken hebt en toevoegen op LinkedIn. Als degene jou heeft geaccepteerd, stuur je even een berichtje na.
  • Dus, zorg ervoor dat je LinkedIn profiel er goed uitziet (en haal die ongepaste foto’s van je Facebook en Insta, of verberg ze).

Aan de andere kant zagen we natuurlijk ook de standhouders/toekomstige werkgevers. Kortom, de toffe bedrijven met ambitieuze vakkundige vlotte welbespraakte medewerkers; dé collega’s die iedereen wel zou willen hebben, niet waar? Ook voor jullie hebben wij nuttige aanbevelingen als je wilt dat de doelgroep niet voor je stand weg te slaan is……

Tips voor wannabe toffe werkgevers!

  1. Zorg ervoor dat er een team op je vloer staat dat enthousiasme uitstraalt.
  2. Werk met teamshifts, zodat je medewerkers niet beursmoe worden. Dit straalt er namelijk vanaf en trekt juist niet aan.
  3. Wees proactief in het benaderen van je doelgroep. De bezoekers komen voor jullie en jullie staan er voor hen. Maar, het is vaak spannender voor de bezoeker om iemand aan te spreken vanwege ‘de entourage van de stand’ dan andersom.
  4. Blijf toegankelijk en benaderbaar, zodat bezoekers je willen aanspreken. Niet met de ruggen naar het bezoek……heel apart om dat te zien.

Ben jij er toevallig ook geweest? Of misschien heb je er weleens gewerkt? Wij zijn benieuwd naar jouw ervaringen op beurzen en vooral wat je graag meer wil zien zodat jij er volgende keer alles uithaalt? Laat je opmerking hieronder achter.

IMG_9583

Deel dit artikel

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

7 + 8 =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.