Administratie: zo maak je het jezelf zo makkelijk mogelijk

By  |  0 Comments

Dat je administratie bijhouden misschien niet je grootste hobby is, kan ik begrijpen. Toch hoef je het niet moeilijker te maken dan het is.

In deze blog geef ik je mijn persoonlijke tips die ervoor zorgen dat je het jezelf zo makkelijk mogelijk maakt om je administratie bij te houden. En wie weet, misschien ga je het ooit net zo leuk vinden als ik.

1. Plan een vaste dag

Plan een vaste dag in de week en dan het liefst ook een vast tijdstip in de week. Zet dit ook als afspraak in je agenda. Heb je lastig te plannen werk en kun je niet één vast moment vinden? Bedenk dan op zondagavond wanneer je naar de komende week kijkt wat een geschikt moment is om deze afspraak in te plannen.

Het grote voordeel hiervan? Je hoeft je op andere momenten dan dit geplande moment geen zorgen te maken om je administratie. Deze afspraak heb je niet voor niets ingepland en op dat moment werk je alles bij. Hierdoor kun je gedurende de week met meer focus aan je andere taken werken.

2. Automatiseren

Waarom zou je het jezelf onnodig moeilijk maken door alles handmatig te doen? Maak gebruik van de automatische koppelingen die je kunt maken met je boekhoudpakket.

Voor het merendeel van de boekhoudpakketten is het mogelijk om een koppeling te maken tussen je bank en je boekhouding. Hierdoor worden dagelijks automatisch je bankmutaties ingelezen. Openstaande posten te betalen of te ontvangen worden automatisch herkend en verwerkt in je administratie.

Door de grote hoeveelheid aan boekhoudpakketten is er altijd wel één te vinden die de juiste koppelingen voor jouw administratie heeft.

3. Inbox met een administratiemap

Word je soms ook gek van de hoeveelheid mails die je binnenkrijgt? Hoe meer mails je krijgt op een dag, hoe groter de kans dat je mails met daarin facturen per ongeluk over het hoofd ziet.

Een aparte map ‘administratie’ in je inbox kan je hiermee helpen. Binnenkomende mails met daarin facturen, overeenkomsten of ten aanzien van de Belastingdienst, kun je direct opslaan in deze administratiemap.

Iedere week, tijdens je administratie-afspraak, loop je deze map door en verwerk je de facturen in de administratie. Op deze manier verklein je de kans aanzienlijk dat je facturen kwijtraakt in de grote berg e-mails.

En nu?

Denk je dat je met deze tips het bijhouden van je administratie leuker kunt maken? Heb jij nog tips voor het bijhouden van je administratie? Ik ben benieuwd, laat het me vooral weten!

Deel dit artikel

Ik ben Marjan (1985) en werk als financial. Mijn doel is om te laten zien dat financiën helemaal niet lastig of saai hoeven te zijn. Ik krijg er heel veel positieve energie van als ik zie dat mensen met behulp van mijn praktische tips aan de slag gaan met hun financiën. Dit doe ik voornamelijk via mijn blogs op thehappyfinancial.com. Daarnaast ben ik inmiddels negen jaar werkzaam als accountant waar ik ondernemers adviseer op financieel gebied.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

two × one =