Bedrijfsnaam bedenken; de sky is the limit?

By  |  0 Comments

Een eigen business opzetten. Daar hoort natuurlijk een gave bedrijfsnaam bij. Welke naam past er goed bij jouw onderneming? Met andere woorden hoe bedenk je een bedrijfsnaam?

Er zijn legio aan leuke voorbeeldnamen. Bij anderen lijkt de bedrijfsnaam ineens geboren te zijn. Misschien is jouw beste idee al door iemand anders ingenomen. Of je komt gewoon niet tot een kick-ass naam. Ik geef je in deze blog een duwtje in de goede richting om je creatieve brein te laten werken.

Wat zijn jouw kernwaarden?

Begin bij het begin. Waar staat jouw bedrijf voor? Wat is jouw doel? Wie help je daarbij? Wat is jouw missie? Kortom waar zijn jouw pijlen op gericht?

Dit is een goede inspiratiebron voor het bedenken van een bedrijfsnaam. Het is namelijk het fundament van jouw bedrijf. Schrijf het eens in steekwoorden op. En associeer daarop verder. Je zult zien dat er steeds nieuwe ingevingen bijkomen.

Wat wel én wat niet?

Bedenk wat je wel én niet wilt met jouw bedrijfsnaam. Wat vind je van afkortingen? Hoe denk je over alliteraties? Engelse termen? Jouw voor- en achternaam? Een korte pakkende zin, in plaats van een kernwoord? Kortom er is genoeg variatie mogelijk.

Maar waar ligt jouw voorkeur? Kijk eens bij een ander. Wat vind je goed aan die naam? Of waar gaan jouw nekharen van overeind staan? En pak het dan terug op jouw eigen basisideeën. Kan je het vormen naar jouw situatie?

Kies een handige naam

Niets is zo vervelend als mensen vragen hoe je jouw naam spelt. Jouw eigen naam, maar misschien ook je bedrijfsnaam. Denk er dus goed over na als je creatief met spelling wilt zijn.

Ja, je springt eruit als je een creatieve spelling hebt en het is anders dan normaal. Maar weegt dat op tegen het ‘gedoe’ van het spellen? En wat denk je van Google? Mensen willen binnen 1 klik op jouw website zijn en gaan dus niet alle soorten spelling uitproberen.

Welke looks passen bij jouw naam?

Wat wil jij uitstralen met jouw bedrijf? Op de zakelijke tour? Belicht je juist de zachte kant? Of mag het best wel grappig zijn? Een bedrijfsnaam is een eerste stap. Maar dan is jouw huisstijl nog niet compleet.

Bij een vette naam, hoort natuurlijk een vet logo. Kan je jouw naam beeldend maken? Zie je het al voor je? En welke leuke uitspraken zou je kunnen verweven in de websiteteksten? Tip: denk breder dan alleen de naam zelf.

Check je bedrijfsnaam bij de KvK!

Ga je je inschrijven bij de KvK? Dan zijn dit de puntjes waaraan je nog moet denken:

  • Wek geen verkeerde indruk met je bedrijfsnaam, bijvoorbeeld: je verkoopt broodjes en je bedrijfsnaam is Slager B.V.
  • Gebruik geen merknamen van anderen
  • Gebruik alleen tekens die zijn toegestaan
  • Voorkom verwarring met bestaande bedrijfsnamen
  • Lijkt een andere bedrijfsnaam op jouw bedrijfsnaam?

Blijkt het bedenken van een bedrijfsnaam toch lastiger te zijn dan gedacht? Is het een uitdaging om tot een goed logo te komen? Website teksten schrijven, nog nooit gedaan? Wees gerust!

Er zijn genoeg mensen die met je mee willen denken. Gewoon in je omgeving of mensen die er hun werk van hebben gemaakt.

Mijn tip: zorg voor een goede basis, zodat je daarna kan floreren met je bedrijf. Aanpassen is achteraf namelijk niet altijd even handig! Sta jij al in de startblokken?

Deel dit artikel

Marieke Franken

Ik ben Marieke Franken en ik ben teamcoach. Mijn missie: jouw werk leuker maken! Ik leer mensen loskomen van oude patronen, zodat zij naast logisch ook creatief kunnen denken. Dat maakt hun werk leuker! http://www.mariekefranken.nl

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

4 × three =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.