Jij als merk: waarom is personal branding belangrijk?

By  |  0 Comments

Je hoort de term ‘personal branding’ steeds vaker in gesprekken. “Hee joh, jij moet een beetje meer personal branding gaan inzetten. Dat is goed voor je imago.” Woorden die absoluut van belang zijn, maar die nogal te pas en te onpas worden gebruikt. Want wat is personal branding eigenlijk? En waarom zou het goed zijn voor je imago?

Tips om jouw personal brand vorm te geven

Personal branding wil zeggen dat je van jezelf een merk maakt. Je onderscheidt je van de rest door aan te geven waarom jij uniek bent, wat jouw kwaliteiten zijn en wat herkenbaar is voor jou. Waarom moeten mensen voor jou kiezen bij een opdracht of vacature?

De gedachte hierachter is dat jij opvalt voor wie je bent: je unieke zelf en geen ‘dertien in een dozijn.’ En dit komt weer mooi van pas als je bijvoorbeeld gaat solliciteren op een gave baan, of wanneer jij die grote en belangrijke investeerder wilt binnen halen.

1 | Schakel je vrienden, familie en kennissen in

Vraag aan verschillende mensen in jouw privé omgeving om jou als persoon in drie woorden te omschrijven. Probeer wel te achterhalen waarom ze dat vinden. Wat zit er voor betekenis achter de woorden? Bundel al deze steekwoorden en haal de belangrijkste drie er voor jezelf uit.

2 | Vraag hulp aan je zakelijke netwerk

Hoe word jij door je (ex)collega’s en andere zakelijke relaties getypeerd als het gaat om:

  • Vakinhoudelijke kennis
  • Relationele vaardigheden
  • Commerciële kwaliteiten
  • Managementkwaliteiten

Verbind vervolgens de beide analyses zo goed mogelijk met elkaar. Wat valt je op? Welke woorden springen eruit? Het gebruik van steekwoorden en kernwaarden maakt het makkelijker om jou als persoon te omschrijven.

Als het goed is, heb jij nu een aantal woorden die van toepassing op jou zijn. Dit is zowel herkenbaar voor je familie en vrienden als voor je zakelijke netwerk.

Personal brand

Van deze belangrijke woorden maak je een kort en bondig verhaal. Stel, jouw woorden zijn ‘professioneel‘, ‘daadkrachtig‘ en ‘eerlijk‘. Een omschrijving van jou zou dan kunnen zijn:

Ik werk hard, ik sta open voor kritiek en ik ga op een zakelijke manier met mijn klanten om. Mijn professionele uitstraling maakt dat mensen graag met mij samenwerken. Ik ben recht door zee en ik doe wat ik beloof. Deze daadkrachtige manier van werken en mijn eerlijkheid zijn een goede combinatie voor het werken in een commerciële branche.

Het bovenstaande stuk tekst is duidelijk. Iedereen kan nu lezen hoe jij werkt en waarom ze voor jou moeten kiezen. Je hebt deze tekst indirect via andere mensen verzameld, dus niet alleen je identiteit (wie jij bent), maar ook jouw imago (wat anderen van jou vinden) zit hierin verwerkt.

Ik hoop dat ik je op deze manier al iets bewuster heb kunnen maken wie jij bent als merk, want vergeet niet: net zoals een merk, moet ook jouw personal branding groeien en onderhouden worden. Een merk is eerder het resultaat van een langdurig proces, dan van slechts één enkele oefening.

Dus ga er mee aan de slag en geniet vooral van het hele proces.

Heb jij al een personal brand? En hoe ziet jouw brand eruit? Laat het me weten in de comments!

Deel dit artikel

Ik ben Lizzy (33), ik ben online coach, docent marketing en ik schrijf wekelijks een ‘droombaanverhaal’ op mijn website, over vrouwen die hun ideale baan, hun droombaan hebben gevonden. In mijn vrije tijd drink ik geregeld een drankje met vriendinnen, sport ik en als het kan ga ik zo veel mogelijk op reis. En last but not least, ben ik moeder én stiefmoeder.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

9 + ten =