Never break your promises: beloftes van jouw bedrijf

By  |  0 Comments

“Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker”. “Aandacht maakt alles mooier”. “Drie in de rij, kassa erbij”. Slechts een drietal uitspraken die je vrijwel dagelijks voorbij hoort of ziet komen en die enigszins aansprekend zijn en tot nadenken zetten.

Worden deze aansprekende beloftes wel altijd waargemaakt? Matcht de interne en de externe communicatie? Kortom; wordt er gehandeld naar wat beloofd wordt? It’s the lock of promise. 

Wanneer je als organisatie levert wat daadwerkelijk wordt beloofd, leg je een basis voor vertrouwen. Het ontwikkelen van succes gaat in dit geval samen met het in balans brengen van wat je als organisatie belooft en wat je als organisatie ook daadwerkelijk levert.

Helaas geldt in de praktijk regelmatig dat organisaties het één beloven en het andere leveren. Tijd voor tips dus!

1 | Vraag je af of je beloftes bij je organisatie passen

Start altijd bij jezelf; heb je destijds de juiste beloftes opgesteld of was je wellicht wat te overmoedig? Is je organisatie klaar om deze beloftes waar te maken of mist het nog aan kennis en capaciteit? Een belofte werkt alleen als de hele organisatie erop is ingericht.

2 | Wat en waarom bij je medewerkers

Het is belangrijk om het denken vanuit het merk in alle communicatie en bij alle afdelingen centraal te stellen. Dit vraagt meer dan alleen interne communicatie. De medewerkers moeten kunnen begrijpen wat er precies van hen wordt verwacht en waarom dit van hen wordt verwacht.

3 | Inspireren

Inspireer je medewerkers zodat ze het wat en waarom van de organisatie begrijpen. Alles wat je als organisatie doet en levert, dient vanuit de beloftes te komen. De continue positieve confrontatie met de medewerkers zorgt ervoor dat je als organisatie het vertrouwen naar en van je klanten steeds kan bevestigen.

4 | Alles staat of valt met de juiste communicatie

De medewerkers dienen intern waar te maken wat je als organisatie belooft. Om ervoor te zorgen dat het gat tussen het beloven en het daadwerkelijk waarmaken zo klein mogelijk wordt, zul je intern middels de juiste communicatie je medewerkers aan te moeten sturen. Wanneer jij denkt dat je de juiste wijze te pakken hebt, en je medewerkers daadwerkelijk anders gaan handelen, kun je de beloftes (eindelijk) communiceren naar buiten.

Some promises aren’t worth keeping

Nu zijn wij natuurlijk reuze benieuwd; zit jij elk kwartaal met een big smile achter je laptop je aangifte in te vullen omdat het zo gemakkelijk gaat, sta jij echt nooit met een overvolle boodschappenkar achter meer dan twee personen in de kassarij bij de Albert Heijn en zorgt de aandacht die IKEA aan zijn Klippan-bank besteed ervoor dat jij daadwerkelijk deze bank keer op keer een prominente plek in je huis wil geven? Of vind je het niet waard dat deze beloftes blijven bestaan? Laat het ons weten!

Deel dit artikel

Annelous Neven

Ik ben Annelous Neven, ondernemer, ambitieus, initatief- & energierijk. Ik ben gek op schrijven en vind het waanzinnig als ik mijn artikelen ter lering en ter inspiratie kan aanbieden. Mijn ambities en vaardigheden liggen in de communicatie, branding en PR en met mijn eigen bedrijf Another Note help ik dan ook maar al te graag organisaties, merken en bedrijven de interne en externe beloftes waar te maken en identiteiten (weer) tot leven te brengen. We streven hierbij continu naar uniciteit, perfectie, diversiteit en innovatie om kwalitatief de meest hoogwaardige en meest unieke identiteiten te creëren en uit te kunnen dragen; in beeld en geschrift.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

one × 4 =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.