Meer bewegen op kantoor met deze 5 tips

By  |  0 Comments

Af en toe heb ik mijn periodes, maar ik ben nou niet echt het toonbeeld van een sportieve meid. Of fitgirl, zoals dat tegenwoordig heet. Meestal net voor de vakantie krijg ik paniek en moet en zal ik sporten, maar de rest van het jaar loop ik meestal 1 x per week zuchtend en klagend in de sportschool rond. 

Als je 5 dagen op kantoor achter je bureau zit, kan dit nog wel eens voor problemen zorgen. Daarom is mijn fysiotherapeut ook een van mijn grote helden. Toch zijn er genoeg kleine aanpassingen die je kunt maken voor net wat meer bewegen op kantoor.

1 | Fietsen naar kantoor

Ja, het is geen hogere wiskunde, maar toch is dit tip nummer 1. Ik pak het liefst elke dag de metro naar kantoor, ook al woon ik op 2,5KM afstand. Vooral in de ochtend heb ik gewoon allemaal nog niet zo’n zin in. Terwijl dit kwartiertje  heen, kwartiertje terug fietsen (Ja, met de Erasmusbrug pfoe) echt al een goede basis is voor je dagelijkse lichaamsbeweging.

2 | Staand werken

Helaas heeft niet iedereen deze luxe op kantoor, maar tegenwoordig zijn er veel bureaus waar je staand achter kan gaan werken. Je zou hiermee zo’n 200 calorieën extra verbanden (toch weer een halve Twix), maar het is ook gewoon fijn om af en toe je houding af te wisselen en niet de hele dag onderuitgezakt op je stoel te hangen.

3 | Plan loop momentjes in

Een aantal van mijn lieftallige collega’s gebruiken elke pauze om een stuk te wandelen en daarna achter hun bureau te eten. Ik vind dit echt een top idee. Maar helaas moet ik toegeven dat ik hier vaak te lui voor ben.

Toch is dit mijn tip nummer 3, voor de wat sportievere medemens. Zoek een aantal gelijkgestemde collega’s op en ga elke pauze een halfuur wandelen. Een andere manier is ook om gewoon rond 15.00, wanneer je een inkakmomentje hebt, even kort 10 minuten te gaan lopen. Even de benen strekken en je verstand op 0.

4 | Lekker de billen aanspannen

Nee, een push-up sessie achter je bureau gaat zelfs mij te ver ;). Maar er zijn een aantal dingen die je wel makkelijk kunt doen op je stoel om net wat meer te bewegen op kantoor. Een uitstekende oefening: het aanspannen van de bilspieren. Knijp je billen samen, houd dat 10 seconden vast en ontspan dan weer. Herhaal dit zo’n 20 keer.

5 | Ontspan je nek en schouders

Ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik met gespannen opgetrokken schouders driftig zit te mailen. Let hierop! Zet reminders in je agenda dat je een aantal keer per dag even je schouders ontspant. Rol ze naar voren en naar achteren, rek je nek op naar links en rechts en rol met je hoofd een hele cirkel.

Deze 5 (oké nummer 3 houd ik mezelf nog niet aan) tips helpen mij om dagelijks genoeg te bewegen op kantoor en vooral lief te zijn voor mijn nek en schouders. Hebben jullie nog andere ideeën? Let me know in de comments!

Deel dit artikel

Joelle Berretty

Joëlle is 27 jaar, wonend & werkzaam in Rotterdam. Ze doet Marketing PR bij de Media Markt én heeft daarnaast samen met een vriendin een bikini webshop. In het weekend kun je deze fashion liefhebber vaak vinden op de dansvloer met een drankje in haar hand, mits ze niet ergens op vakantie is ;)!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

five + 18 =