Hoe verzin je een goede bedrijfsnaam?

By  |  0 Comments

Er zijn van die momenten in het leven dat je het gevoel hebt dat je hét te pakken hebt en dat alles op het juiste moment samenkomt. Dat je ineens die ene ingeving krijgt waarvan je wéét dat je daar al die tijd op zat te broeden, maar er niet uitkwam… DE NAAM VAN JE BEDRIJF!

Ik mag dan nog geen kinderen hebben, maar echt wel dat ik weet hoe belangrijk het is om de naam van je ‘nieuwe baby’ aka bedrijfsnaam uit te kiezen! Niet geheel onbelangrijk als je van plan bent om een grande entree te maken als new born ondernemer waarbij je je toekomstige klanten kennis laat maken met THE NEXT BEST THING IN THEIR LIFE! Dus ja, dat gezegd hebbende…

What’s in a name?

Antwoord: VEEL! Zo niet, alles. Er zit dus heel veel in de naam die je uitkiest voor je bedrijf of initiatief. Toen ik mijn tax consultancy kantoor begon, stond het als een paal boven water dat ik niet mijn familienaam wilde gebruiken als bedrijfsnaam terwijl dit in deze branche wel heel veel voorkwam: Ernst & Young, PriceWaterhouseCoopers, Baker Tilly Berk etc. Allemaal namen van personen. Inmiddels heeft een aantal van deze bedrijven hun naam gewijzigd, wat te maken heeft met de branding van het gehele bedrijf. Maar ja, als je niet je achternaam wilt gebruiken? Wat dan wel? Mijn overwegingen cq struggles waren de volgende:

  • de naam moet de lading dekken
  • het moet passen bij mijn eigen uitstraling
  • mijn doelgroep moet zich ermee kunnen identificeren

Als je ondernemer bent, herken je vast wel dat je eerst het concept en business model bedacht hebt en later nog een (werk/bedrijfs)naam moet verzinnen. Zeker als je nieuwe klanten wilt binnenhalen of naamsbekendheid wilt creëren en je achternaam geen Heineken of Heijn is, dan moet je echt even goed je best doen om een onvergetelijke indruk achter te laten.

Het Eureka-moment

Het bedenken van een naam is een creatief proces en kan je niet forceren. Het moet passen, het moet lekker bekken (ja, dit klinkt dan weer heel raar, I know), je moet het voélen! Maar hoe dan en wanneer? Tegenwoordig zijn er bedrijven die je meehelpen met het verzinnen van een naam. Kan je doen. Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat je er zelf achterstaat en rasechte ondernemers zijn natuurlijk wel een beetje eigenwijze mensen en zoiets liever zelf verzinnen… Ik heb gemerkt dat mijn creatieve proces het meest op gang komt als ik iets doe wat niet te maken heeft met het onderwerp. Het moment dat ik NL Zakenvrouwen en 010 Zakenvrouwen ‘bedacht’, was toen ik in bad lag,  don’t visualise please, maar je snapt wat ik bedoel. Ik had tot dat moment echt allerlei namen al opgeschreven en getest, maar die waren het niet. Nog steeds voelen deze namen goed: ik wilde de associatie hebben met stoere, eigentijdse en eigenwijze zakenvrouwen en niet een ‘clubje van geitenwollensokken vrouwen’.

Ik ben benieuwd naar jouw bedrijfsnaam en het verhaal er achter? En, wanneer kwam dit bij je op? Vertel me jullie leuke anekdotes!

Deel dit artikel

Deniece von Harras

Deniece is founder van SmartUp Network, NL Zakenvrouwen en heeft een carrière achter de rug in het corporate bedrijfsleven. In haar vrije tijd reist, sport deze girlboss graag. Ook een drankje en een dansje slaat Deniece niet af.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

eleven − 11 =