De faux pas-lijst 2016 op netwerkborrels. Ja, ja, het is écht net werken.

By  |  0 Comments

Zo, de kop is eraf! Amper een paar weken geleden zuchtten we toch wel stiekem tegen elkaar tijdens de laatste netwerkborrel dat we wel blij waren dat het jaar erop zat. Gelukkig stond gister ‘netwerkend Rotterdam’ weer met een fris en blij gezicht op de eerste echte nieuwjaars netwerkborrel van Rotterdam Partners in de Laurenskerk. Hier werden de Marketing Awards voor de 15e keer uitgereikt. Dit jaar ontvingen Burgemeester Aboutaleb, Roland Wondolleck en Mark Slegers en Siemen Cox een prijs voor hun inzet voor de marketing en positionering van Rotterdam.

Het netwerkjaar is weer begonnen!

Met de aftrap van deze borrel is het businessjaar 2016 in Rotterdam begonnen. Januari staat bol van de netwerkbijeenkomsten en iedereen staat weer in de steigers om keihard aan de slag te gaan. Hup, die mouwen opstropen en niet lullen maar poetsen, want zo doen we dat in Rotterdam!

Maar, laten we dit vooral efficiënt en effectief doen, want de gedachte is ‘time is money’……niet waar? Nope! Hoewel het in het zakenleven meestal/altijd/natúúrlijk gaat om de harde cijfers, is het onderdeel netwerken echt een vak apart en draait het om de soft skills.

Hoe een koe een haas vangt

Er zijn inmiddels talloze hulpboeken, white papers, cursussen geschreven over de ‘how-to’s’, dus voel ik er weinig voor om hierover mijn visie te delen. Iedereen heeft immers een eigen stijl en bovendien blijf ik me zo nu en dan verbazen als ik zie hoe een koe een haas vangt!

Daarom draai ik het nu om en presenteer je de ongeschreven regels op het gebied van netwerken die ik de afgelopen jaren heb verzameld uit mijn eigen ervaringen en de verhalen van mensen om mij heen.

De  faux pas – lijst op netwerkborrels

  1. Door de speech heen praten of fluisteren van de gastheer/vrouw. ‘Kom op, hou je even in en zet het gesprek later even voort’, gaat door mijn hoofd als ik weer eens naast iemand sta die zichzelf en het eigen gesprek belangrijker vindt dan de host van de avond. Als het goed is, duurt de speech een paar minuten en sta je allebei op dezelfde plek waardoor het oppakken van het gesprek met die persoon vrij makkelijk is.
  2. Te laat komen en te snel weggaan. En er dan bij zeggen dat je het zóóóó druk hebt! Tsja, lekker interessant en wie heeft het niet ‘druk. druk, druk’?! Cursus timemanagement misschien handig??
  3. De over-eager sales tijger.  Deze persoon is te vergelijken met de koopjesjager die al een uur voor de Bijenkorf staat om de war zone van de Dolle Dwaze Dagen te betreden met als enige missie: zoveel mogelijk koopjes (lees: visitekaartjes) scoren!!!!
  4. Mensen die je niet aankijken tijdens een gesprek, maar langs je heen in de hoop dat hij/zij iemand ziet die wellicht wel interessanter is. Dáág, ik praat wel met iemand anders!!
  5. Halen, halen, halen en niet geven. Je kent het wel. Van die mensen die altijd maar vragen of je kunt helpen of iets aan je willen verkopen, maar nooit iets voor je willen doen. Netwerken is een kwestie van geven en nemen en zeker als je net begint of iemand net kent. Dan is het eerder een kwestie van geven, geven en geven.
  6. Te veel drinken. We begrijpen allemaal dat het lekkerder praat met een drankje op en dat het de spanning wegneemt. Maar als je zó ontspannen bent (door te veel drank) dat je bevallig tegen je gesprekspartners staat, fysiek wordt (zoals men misschien in een privé-situatie doet) en uiteindelijk de ‘talk of the evening’ wordt, dan is men echt net even te ver gegaan.
  7. Flirten. Het blijft een interessante discussie, zeker onder vrouwen. Want op welke manier zet je je vrouwelijkheid in en wanneer is het te veel? De scheidslijn is hierbij erg dun. Maar ook de mannen kunnen er wat van! Bijna elke vrouw die heeft weleens de ervaring gehad van een ‘hengstenbal’ en ‘haantjes gedrag’ wanneer zij bijna als enige vrouw op het netwerkevent aanwezig is.
  8. Klagen om het klagen. Dat het wijntje niet lekker is, te kleine hapjes, te grote hapjes, geen vorkjes, geen servet, lange rij bij de wc of garderobe, geen valet parking. Klopt allemaal dat het best irritant kan zijn, maar serieus je gaat er niet kapot van en bovendien is klagen om te klagen zo ontzettend respectloos richting de organisatie. Ik heb het idee dat dit vaak gebeurt door mensen die geen andere gemeenschappelijke deler kunnen bedenken dat het netwerkevent zelf en dat dan maar dat afkraken. Jammer hoor.
  9. De no show. Wel aanmelden, maar zonder opgaaf van reden niet komen en daarna ook niets laten horen. HET IS NIET OK! Het is een beetje hetzelfde als je zelf een feestje organiseert en daarvoor weken van tevoren uitnodigingen stuurt, eten en drank inkoopt en je er uiteindelijk zo bijzit…need I say more?

 

 

 

De lijst kan nog wel langer zijn en ben benieuwd naar jouw anekdotes over tenenkrommende netwerk-momenten die je gezien of ervaren hebt, dus deel het vooral in de ruimte hieronder. Misschien dat je zelf weleens schuldig hebt gemaakt aan de faux pas lijst? Ik in ieder geval wel (helaas)! Maar, schroom niet, want er is altijd ruimte om te leren en vallen en opstaan hoort er nu eenmaal bij. 

 

Deel dit artikel

Deniece von Harras

Deniece is founder van SmartUp Network, NL Zakenvrouwen en heeft een carrière achter de rug in het corporate bedrijfsleven. In haar vrije tijd reist, sport deze girlboss graag. Ook een drankje en een dansje slaat Deniece niet af.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

twelve + two =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.