5 handige tools voor jouw website

By  |  0 Comments

Een website was ooit een extra middel om informatie te geven of misschien wat bij te verkopen. Nu is het nu het centrum van je bedrijf. Het is dus mega belangrijk om continue de resultaten in de gaten te houden én te optimaliseren, waar ik in mei al een blog over schreef.

Enorm veel werk, vooral wanneer je alles in je eentje doet. Gelukkig zijn er superveel tools die jou kunnen ondersteunen. Ik heb 5 handige tools voor jouw website op een rijtje gezet!

1. Similarweb

Een heerlijk handige tool waar ik als ik een kind zo blij doorheen ging toen ik hier voor het eerst kennis mee maakte. Je kunt hier (gratis!) een website invoeren en dan meteen allerlei inschattingen en insights bekijken. Je kunt dit doen voor je eigen website, maar op deze manier ook meer inzicht krijgen in je concurrentie en dit vergelijken.

Bekijk hun online strategie en zie waar hun verkeer vandaan komt.  Ontdek op deze manier nieuwe kansen en trends en leer meer over de customer journey van je klanten. Uiteraard is er ook een Pro versie, waarin veel meer kan.

2. Ahrefs

Dé ultieme tool voor je SEO activiteiten! Ahrefs helpt je om je zoekverkeer te laten groeien. Het geeft je uitgebreid inzicht in de zoekwoordstatistieken van je website. Denk hierbij aan zoekvolume, cost per click en de positie van jouw website op dat zoekwoord. Je kunt hiermee nieuwe zoekwoorden achterhalen, maar ook checken op welke zoekwoorden jouw concurrentie scoort én hoeveel verkeer dat ze oplevert.

Met de “Content Gap” kun je vervolgens bekijken welke zoektermen jij focus op moet aanbrengen om je concurrentie hierin te verslaan. De tool kan echter nog veel meer, dit was slechts een tipje van de sluier opgelicht.

3. Hotjar

Heel erg gezellig hoor, al die bezoekers op je website. Maar als ze niet converteren heb je er natuurlijk helemaal niks aan! Nu zijn er op basis van onderbuikgevoel en Google Analytics wel een hoop aannames te doen waar het misgaat, maar extra informatie is hier heel erg waardevol. Dit kun je met Hotjar achterhalen.

Het is een handige tools om erachter te komen waarom je bezoekers niet kopen, hoe ze zich navigeren binnen je website en waar je precies moet verbeteren. Dit gebeurt via heatmaps, schermopnames van je bezoekers, funnels, en on-site website feedback d.m.v. polls & surveys.

4. Yoast SEO

Als je zelf geen bedreven SEO specalist ben, zijn er gelukkig een hoop handige tools om je hierbij te leren. Terwijl ik deze blog aan het schrijven bent, krijg ik regelmatig op mijn kop van de WordPress plugin Yoast SEO.

De plug-in geeft direct weer in je tekst waar je moet verbeteren om je tekst zo SEO waardig mogelijk te maken. Bijvoorbeeld door bepaalde zinnen te verkorten, meer het keyword te gebruiken of je titels aan te passen. Hele praktische tips!

5. Google Search Console

Last but not least, natuurlijk de kennis vanuit Google zelf. Zij stellen zoveel kennis en hulpmiddelen beschikbaar. Een daarvan is Google Search Console. Met name op SEO gebied is dit heel hele handige tool. Het geeft inzicht in hoe bezoekers jouw website vinden en hoe Google jouw website doorzoekt.

Zo kun je zien welke pagina’s van jou website door google geindexeerd worden. Dit zijn misschien ook wel pagina’s die helemaal niet belangrijk zijn! Hier zou je dus wat aan moeten doen. Ook geeft Search Console inzicht in welke pagina’s als ‘duplicate’ worden gezien door Google.

Hopenlijk helpen deze handige tools bij het verbeteren van jouw website. Mocht je nog toevoegingen hebben aan deze lijst, zie ik die heel graag in de reacties hieronder! 

Deel dit artikel

Joelle Berretty

Mijn naam is Joëlle Berretty en ik ben 27 jaar oud. Woonachtig in Rotterdam en werkzaam als E-Commerce Succes Manager bij ISM eCompany. Verder vind ik veel en lekker eten enorm leuk, net zoals drankjes doen in de zon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

twenty − 12 =