Hoe je 2 ondernemersprijzen wint zonder een businessplan

By  |  0 Comments

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Ik heb voor de start van mijn eigen bedrijven géén businessplannen geschreven. Ik ben gewoon pats boem begonnen.

Wel heb ik door mijn beroep als adviseur tientallen plannen mogen nakijken, namens klanten mogen verkopen aan kredietverstrekkers en herschrijven.  Inmiddels ben ik twee ondernemersprijzen rijker, dus het hebben van een ondernemingsplan was voor mij geen must om succesvol te worden. Vandaag leg ik je uit waarom je dit wel zou moeten schrijven en waarom niet.

De Do’s

  • Als je de ‘startregels’ van het ondernemerschap volgt en je zoekt op internet met de woorden ‘starten’ en ‘onderneming’, dan stuit je snel op het advies om een businessplan te maken voor jezelf. Een levend document over jouw business waarin jouw visie en prognoses staan. Handig voor jezelf, omdat je het als leidraad kunt gebruiken voor de start van je onderneming. Je kunt jezelf hiermee controleren of de prognoses die je hebt gemaakt, worden waargemaakt.
  • Door jouw gedachten op te schrijven over je bedrijf, zie je ook of het plaatje klopt. Laat het lezen aan iemand die buiten je bedrijf staat. Onduidelijke zaken kunnen doordat iemand anders het leest sneller worden gesignaleerd.
  • Stukken tekst zoals je missie en doelstellingen kan je op deze manier gemakkelijk copy-pasten naar presentaties, pitches. Zie jouw businessplan als het levende brondocument.
  • Mocht je een financiering willen, dan is het presenteren van een businessplan een vereiste.
  • Ook nieuwe toetreders (zoals aandeelhouders) zullen willen weten hoe het met het bedrijf gaat. Dus ook zij vragen ernaar!

De Dont’s

  • Ondernemen is gewoon DOEN. Je kunt hele mooie plannen hebben en uren besteden om je idee op papier te krijgen, maar uiteindelijk draait het om 1 ding: kan je met jouw bedrijf geld je doelen behalen (zoals geld verdienen)?
  • Of je plan werkt, zie je namelijk maar op 1 manier en dat is: ERVOOR GAAN
  • Ondernemen betekent trail & error en telkens bijsturen. Beetje zonde van je tijd om dan veel tijd te steken in het schrijven, terwijl je de tijd ook kunt steken in je sales (waardoor je bedrijf dus gaat lopen)
  • Hoewel geldverstrekkers graag een businessplan willen hebben, zij kijken en beoordelen zij de ondernemer zelf. Het wil namelijk niet zeggen dat als je een briljant plan geschreven hebt, dat je de financiering binnen hebt. Wanneer je als een pannenkoek je pitch doet en de onzekerheid er vanaf straalt, dan is de kans niet groot dat je de financiering krijgt.
  • Aan de andere kant heb ik het wel vaker zien gebeuren dat de voorkeur op de persoon en pitch is gevallen en het plan slechts op 1 A4’tje geschreven mocht worden.

Over een A4 gesproken…ik kan jullie dit boekje van Business Openers echt aanbevelen als het om businessplannen gaat voor intern gebruik (dus als je geen financiering aanvraagt). Ik heb dat een paar jaar geleden gebruikt voor 010 Zakenvrouwen en dat jaar groeiden wij met 30%. Heel fijn dus.

Ik zou je niet adviseren om geen businessplan te schrijven, maar ik wil je wel meegeven dat je je niet moet verliezen in je eigen plan. Daarmee bedoel ik dat het je niet moet remmen in het ondernemen zelf, want uiteindelijk gaat het daar om. Ben je niet goed in schrijven, besteed het dan uit en laat je helpen. Ben je meer een doener? Zorg er dan voor dat je als een malle je concept verkoopt waardoor je binnen no time je idee tot leven ziet komen!

Heel veel succes!

In de volgende blog ga ik dieper in op hoe je een succesvol businessplan schrijft (en dat je niet onevenredig veel aandacht moet besteden aan de lay-out).

Deel dit artikel

Deniece von Harras

Deniece is founder van SmartUp Network, NL Zakenvrouwen en heeft een carrière achter de rug in het corporate bedrijfsleven. In haar vrije tijd reist, sport deze girlboss graag. Ook een drankje en een dansje slaat Deniece niet af.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

4 × two =