Hoe je je carrièrekansen vergroot door het (juist niet) geven van feedback

By  |  0 Comments

We lezen regelmatig het onbegrip over en weer tussen ‘de millennals’ en de seniors op de werkvloer. De manier waarop de jonge generatie zaken benadert, tot de frustratie aan gebrek aan focus en concentratie waardoor werk wordt afgeraffeld.

Aan de andere kant zijn de millennials verbaasd over het feit dat de seniors nog steeds niet gewend zijn aan de digitalisering. Of dat het vak anders wordt en ergeren zij zich aan de flexibiliteit van deze generatie.

Uiteindelijk hebben beide elkaar nodig om het werk gedaan te krijgen, maar voornamelijk in het begin heb je als millennial de senior nodig om de volgende stap in jouw carrière te maken en dus kansen te krijgen om zichzelf te bewijzen.

Hieronder een paar aardige tips voor de aanstormende talenten die zich nog volop moeten bewijzen op de werkvloer.

1| Vang de bijen met honing

De kansen om de volgende high potential manager te worden ga je natuurlijk niet winnen door je te verzetten tegen je meerdere. Stel niet onnodig en voortdurend een wedervraag als je een klusje moet doen die je niet zo leuk vindt. Soms moet je gewoon iets doen wat niet zo leuk is.

Managers weten je heus wel in te schatten op intelligentie, want dat heb je bewezen tijdens je studie. Echter, of je bereid bent dingen soms uit te voeren die niet helemaal bij je functieomschrijving horen, hoort bij je werkhouding.

In plaats van direct je mening hierover te geven als je het een dag of een week niet zo leuk vindt, hou je even in en kijk even naar het grotere geheel.

Kortom, geef dus even niet je mening. Het is oke om dit een keer in te slikken.

2| Reageer niet meteen vanuit je impuls

Social media is gelukkig niet meer weg te denken….how can we live without? Twitter, Facebook, Instagram en LinkedIn zorgen ervoor dat je zichtbaar bent en nodigt uit om je mening te geven.

In de online wereld is heel gebruikelijk om dingen te ‘Liken’, Vind ik leuk, Vind ik niet leuk, retweeten en comments’ te geven.

Hoewel het logisch is om ergens iets van te vinden, is het niet altijd wenselijk en zeker niet handig om op je werk toe te geven aan ‘like–dislike-comment’ impulsen. Echt niet.

3| Maak je feedback af met een oplossing

Het is prima om een mening te horen en als manager of directeur te merken dat medewerkers betrokken zijn bij het bedrijf en de werkzaamheden.

Wil je nou echt opvallen in het geven van je mening? Biedt dan ook meteen de oplossing voor het probleem. Denk hem van tevoren uit, want dat laat zien dat je er écht over na hebt gedacht.

Het wil niet meteen zeggen dat jouw oplossing de beste is, maar het laat zien dat jij meer in je mars hebt dan alleen iets over de schutting gooien bij het management.

Succes!

Dit artikel verscheen eerder op Finance.nl.

Deel dit artikel

Deniece von Harras

Deniece is founder van SmartUp Network, NL Zakenvrouwen en heeft een carrière achter de rug in het corporate bedrijfsleven. In haar vrije tijd reist, sport deze girlboss graag. Ook een drankje en een dansje slaat Deniece niet af.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

16 − seven =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.