Hoe ziet een goede factuur eruit?

By  |  0 Comments

Yes! Je hebt je eigen onderneming en je mag facturen gaan versturen. Dat betekent dat je geld gaat verdienen. En dat is natuurlijk ook een belangrijk onderdeel van ondernemen toch? Maar wat moet er allemaal op een verkoopfactuur staan? En hoe zorg je dat deze factuur voldoet aan de vereisten van de belastingdienst?

Wie stelt eisen?

Als je ondernemer bent, stelt de belastingdienst als eis dat je een degelijke en controleerbare administratie voert. De facturenadministratie is hier ook onderdeel van.

De belastingdienst heeft een rijtje opgenomen waar je factuur aan moet voldoen. Doe je dit niet, loop je kans op boetes, en dat is natuurlijk hartstikke zonde van je zuurverdiende geld!

Wat staat er minimaal op een factuur?

De volgende onderdelen dienen minimaal terug te komen op je factuur:

  • Volledige naam en adres van je onderneming en die van je klant. Alleen vermelding van een postbusnummer is niet voldoende;
  • BTW nummer van je onderneming;
  • KvK nummer van je onderneming;
  • De datum waarop je de factuur hebt gemaakt en aan je klant hebt verstuurd;
  • Een opeenvolgend nummer (meest simpele variant is beginnen met 1, 2, 3 etc).
  • Aard van de goederen of dienst die je hebt geleverd;
  • Hoeveelheid van de goederen of de omvang van de diensten die je hebt geleverd;
  • Datum waarop de goederen of diensten zijn geleverd, of de datum van een vooruitbetaling;
  • Het bedrag dat je in rekening brengt, exclusief BTW;
  • Het BTW tarief dat je in rekening brengt (0, 6 of 21%);
  • De berekende BTW in euro’s.

Hoe verstuur ik een factuur?

Gelukkig stelt de belastingdienst geen eisen aan hoe je de factuur verstuurt. Dit mag namelijk digitaal of ouderwets via de post. Persoonlijk ben ik voor digitaal factureren.

Op deze manier is de factuur sneller bij je klant en je kunt eenvoudiger controleren hij wel echt verzonden is. En het scheelt je weer een postzegel. Vraag wel even bij je klant na of hij de factuur ook digitaal wil ontvangen.

Digitaal factureren

Inmiddels zijn er veel, goede software oplossingen voor het digitaal opstellen van je factuur. Dus zelf knutselen in Word hoeft niet meer. Een paar goede websites waar je gratis een factuur kunt opstellen zijn:

  • Rompslomp: Via deze website kun je onbeperkt gratis facturen en offertes maken en deze via PDF naar je klanten versturen. Als je ook gebruik wilt maken van de mogelijkheid om kosten in te boeken, of je hele administratie bij wilt houden, betaal je een bedrag van EUR 15,- in de maand.
  • Moneybird: De eerste 60 dagen zijn gratis, waarbij je onbeperkt facturen en offertes kunt opstellen en versturen. Daarna betaal je een bedrag van EUR 10,- tot EUR 25,- per maand, afhankelijk van de hoeveelheid banktransacties die je maandelijks hebt.
  • Factuurmaken: Deze website laat je gratis en onbeperkt facturen maken. Je kunt je eigen huisstijl toepassen en de facturen in PDF naar de klant versturen. Voor een bedrag van EUR 5,- in de maand kun je ook je facturen beheren, herinneringen versturen, betalingen registreren en klantgegevens opslaan.

Deel dit artikel

Ik ben Marjan (1985) en werk als financial. Mijn doel is om te laten zien dat financiën helemaal niet lastig of saai hoeven te zijn. Ik krijg er heel veel positieve energie van als ik zie dat mensen met behulp van mijn praktische tips aan de slag gaan met hun financiën. Dit doe ik voornamelijk via mijn blogs op thehappyfinancial.com. Daarnaast ben ik inmiddels negen jaar werkzaam als accountant waar ik ondernemers adviseer op financieel gebied.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

one × four =