Zijn Instagram-posts in waarde uit te drukken?

By  |  0 Comments

Laten we de feiten eens op een rijtje zetten; je bent wekelijks bezig met je Facebook-account, plaatst vaak een artikel op LinkedIn, je verstuurt zo nu en dan een persbericht & je staat dagelijks in the picture met je Instagram-account.

Je bent lekker bezig, al zeg je het zelf. Toch denk je regelmatig: “hoe weet ik in godsnaam of ik een waarde aan deze activiteiten mag toekennen?”

Huh? Waarde aan een foto?

Jazeker; jij publiceert toch niet voor Jan Lul? Je wilt bereik, exposure, awareness & interactie creëren; reclame dus. We noemen dit een advertentiewaarde; een geldbedrag dat wordt gekoppeld aan het genereren van free publicity.

Even wat uitleg: wanneer jij een interview met Johnny Doodle (het chocolademerk) plaatst in de NRC Next, is de waarde van dat artikel in een PR-campagne gelijk aan wat het je zou hebben gekost om op diezelfde plek in de krant een advertentie te plaatsen; grofweg 800 euro in dit geval. Deze waarde wordt in de PR-wereld veelal gebruikt om aan te tonen wat de tijd en energie op het gebied van publiciteit hebben opgeleverd. Onzin als je het aan mij vraagt!

Oh? Waarom onzin?

Nou, volgens mij moeten we niet alleen de publiciteit analyseren, maar ook de daadwerkelijke leads die eruit voortkomen. Je wilt toch weten wat de post op Instagram of het interview (in dit geval) heeft opgeleverd? Dus wat mij betreft meten we of we daadwerkelijk meer repen chocola hebben verkocht. Wat mij betreft meten we bovendien of diehard fans de klantenservice gebeld hebben om meer uitleg te krijgen over de nieuwe smaak van Johnny Doodle.

De huidige PR-waarde zegt in mijn optiek weinig over het doel dat je wil bereiken en niks over de return on investment (ROI). Het betekent namelijk niet dat je 800 euro verdiend hebt als je artikel 800 euro waard is. Je hebt alleen die 800 euro bespaard door er geen advertentie aan te besteden. En zelfs dat is relatief; je hebt natuurlijk gewoon tijd (en dus geld) gestoken in je interview.

Logisch! En nu?

Ik hoor je nu denken; wat is dan de sleutel en hoe bepaal ik dan de waarde? De algemene sleutel om je inspanning te meten bestaat, ondanks de snelgroeiende online wereld, helaas nog steeds niet. Slecht verhaal dit…

Het meten van PR-waarde is simpelweg lastig; zeker wanneer je nog andere middelen hebt ingezet om je campagne te ondersteunen. Wat je dus gewoon moet doen is aan de hand van tussentijdse metingen vastleggen hoe een campagne zich ontwikkelt. Uiteindelijk kan je bepalen of de campagne in zijn geheel effect heeft gehad en kan je ook op het gebied van kosten enige verantwoording afleggen (aan jezelf of aan je manager; ook belangrijk).

Besef dan alleen wel dat je je resultaten aan het vergelijken bent en dat dit niks zegt over de ROI. Laten we voor nu met zijn allen hopen dat er snel PR-professional opstaat die het gouden ei weet uit te vinden. En tot die tijd; genieten we extra van de reep Johnny Doodle…

Terwijl ik deze post aan het schrijven was, bedacht ik mij dat ik het enorm interessant vind om te weten hoe actief jullie zijn met PR en de bijbehorende waarde. Zien jullie dit als een struggle of gaat dit van een leien dakje bij jullie? Laat het weten, laat het weten! 

Deel dit artikel

Annelous Neven

Ik ben Annelous Neven, ondernemer, ambitieus, initatief- & energierijk. Ik ben gek op schrijven en vind het waanzinnig als ik mijn artikelen ter lering en ter inspiratie kan aanbieden. Mijn ambities en vaardigheden liggen in de communicatie, branding en PR en met mijn eigen bedrijf Another Note help ik dan ook maar al te graag organisaties, merken en bedrijven de interne en externe beloftes waar te maken en identiteiten (weer) tot leven te brengen. We streven hierbij continu naar uniciteit, perfectie, diversiteit en innovatie om kwalitatief de meest hoogwaardige en meest unieke identiteiten te creëren en uit te kunnen dragen; in beeld en geschrift.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

fourteen − two =