Hoe ga jij jezelf onderscheiden van al die anderen?

By  |  0 Comments

Ik heb eigenlijk altijd al geweten dat werken voor een baas niets voor mij is. Ik heb teveel eigen ideeën en meningen en vond het verschrikkelijk om ergens verplicht op tijd te moeten zijn en je tijd uit te moeten zitten. Maar hoe ga je jezelf dan onderscheiden tussen al die andere ZZP’ers en ondernemers? Waarom zouden ze moeten kiezen voor jou en jouw onderneming?

Vlieguren maken

Ik moet even starten met een kleine nuance. Natuurlijk bestaan er prachtige werkgevers die wel meer bij types zoals ik zouden passen. Die bepaalde flexibiliteit geven en sturen op output. Die een branche hebben waarbij dit ook mogelijk is. Die niet op de klok kijken en je loslaten.

Daarnaast ben ik ook al mijn werkgevers waar ik tot nu toe heb mogen werken dankbaar, omdat ik hier een bak aan kennis en werkervaring heb opgedaan. Leuke en minder leuke ervaringen. Ik heb kunnen ontdekken wat ik wilde en waar ik goed in ben. Wat dat betreft zou ik mensen zeker adviseren flink wat vlieguren in de arbeidsmarkt te maken alvorens voor zichzelf te starten.

Een goede opleiding

Ik heb inmiddels ruim 9 jaar werkervaring binnen mijn vakgebied en heb bij mooie bedrijven mogen werken zoals bijvoorbeeld Keune Haircosmetics. Ik volgde een HBO deeltijd opleiding naast mijn fulltime baan om mijn praktijkervaring ook theoretisch beter te kunnen onderbouwen.

Dit heeft enorm bijgedragen aan de groei die ik persoonlijk heb doorgemaakt. Hierdoor heb ik ook nooit problemen gehad met solliciteren, omdat ik en een diploma en werkervaring had. Wat dat betreft een aanrader.

Ik begon voor mijzelf

Noodgedwongen door mijn spierziekte, besloot ik voor mijzelf te starten. Ik kan niet meer voor een werkgever werken, maar stilzitten en niets met al mijn ervaring, passie en kennis doen. Dat is geen optie!

En toen kwamen de vragen en beren op de weg: Lin hoe ga je klanten werven? Waarom zouden klanten voor jou kiezen? Hoe ga je je klanten bereiken?

En dan… hoe ga je je onderscheiden?

Zo kwam ik op het idee om mijn HR blog www.lindasresources.nl te starten. Ik blog over diverse HR zaken. Hiermee laat ik mijn aanwezige kennis en expertise zien. Ik had een zwaar revalidatietraject en hield mij totaal nog niet bezig met klanten werven. Hier had ik helemaal geen tijd en ruimte voor. Ik bood geen diensten aan en maakte hier geen reclame voor. Of toch wel?

De vragen kwamen binnen, ik kreeg mailtjes met vragen van ondernemers zonder HR afdeling, met vragen van werknemers. Eigenlijk werd mijn blog mijn marketing en reclame voor mijzelf. Ik help oprecht medewerkers en werkgevers met al mijn gratis tips online. Zo leuk en wat krijg ik hier een energie van.

Iedere maand wordt ik weer verrast door de unieke bezoekersaantallen, prachtige complimenten en tevreden ”klanten”!

Succesfactor

Wat ik denk en geloof is dat de succesfactor hem zit in het gunnen en vertrouwen. Klanten moeten jou leuk vinden en het jou gunnen. Het gaat niet om de ‘goedkoopste’ offerte, ze moeten vertrouwen in jou hebben! Vertrouwen in jouw kennis en expertise. Weten dat het goed komt als ze iets aan jou vragen!

Ook is het een kwestie van geven en nemen. Kijk wat jij al ”gratis” kan geven. Houd de mensen bij je en als ze dan echt hulp nodig hebben, zullen ze sneller naar jou komen. Dat vertrouwde online gezicht, die ze kennen en die al zoveel aan ze heeft gegeven.

Daarom de vraag aan jou: hoe ga jij je onderscheiden? Hoe doe jij dit? Hoe laat jij zien dat jij de expert bent in jouw vakgebied? Heb je tips voor anderen?

Deel dit artikel

Ik ben Linda (1988) HR expert gespecialiseerd in arbeidsrecht. Ik help graag werkgevers en werknemers op breed HR vlak. In de praktijk zie ik ontzettend vaak dat men pas te laat beseft waarom zij basiskennis van HR hadden moeten hebben. Zonde! Ik heb daarom een missie en dat is zorgen dat iedereen deze basiskennis krijgt. Dit doe ik via mijn HR blog lindasresources.nl. Hier deel ik alles over HR, beantwoord ik vragen van mijn lezers en ik deel mijn persoonlijke verhalen/tips en tricks. Knowledge is power and helps you grow.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

7 + three =