3 juridische tips voor het kiezen van een bedrijfsnaam

By  |  1 Comment

Steeds meer vrouwen starten een eigen onderneming. Daarbij is het kiezen van een bedrijfsnaam één van de eerste beslissingen die je moet maken. En het is ook zeker een belangrijke beslissing, want een goede bedrijfsnaam draagt bij aan het succes van je onderneming.

Er zijn alleen wel een aantal (juridische) criteria waar je rekening mee moet houden. Maar welke zijn dit? En waar moet je verder op letten bij het kiezen van een bedrijfsnaam? Hieronder mijn tips.

1 | Check de beschikbaarheid

Heel belangrijk, want je wilt er niet pas later achter komen dat iemand anders jouw naam (ook al) gebruikt. Daarnaast kun je in vervelende situaties terecht komen als je inbreuk blijkt te maken op een bestaande merk- of handelsnaam. Doe daarom grondig onderzoek voordat je definitief een naam kiest en houdt de regel ‘check, check, dubbel-check’ hierbij goed in je achterhoofd!

  • Het beste is om je onderzoek te beginnen bij het merkenregister van het BBIE. Controleer niet alleen op de exacte naam die je in gedachten hebt, maar check ook de namen die op jouw naam lijken. Komt jouw naam hier niet voor? Dan kun je door naar de volgende check.
  • Controleer of je naam nog beschikbaar is bij de Kamer van Koophandel. Dit is een andere check dan bij het merkenregister, omdat je hier de handelsnaam (en niet de merknaam) controleert. Het verschil is dat je een handelsnaam én het handelsnaamrecht automatisch krijgt door het gebruik van de naam. De naam hoeft daarvoor niet ingeschreven te staan bij het BBIE of bij de KvK. Een merknaam, een veel sterker recht, krijg je pas als je jouw naam registreert bij het BBIE.
  • Zowel een handelsnaam als een merknaam kunnen voorkomen in een domeinnaam. Controleer daarom ook of de domeinnaam nog vrij is.
  • Doe als laatste voor de zekerheid nog even een check via Google-search. Het kan zijn dat een naam al wel wordt gebruikt, maar nog niet is ingeschreven in eerder genoemde registers of dat er toch een naam is die veel op die van jou lijkt.

2 | Voorkom verwarring

Zoals bovenstaande tips al een beetje laten doorschemeren is het belangrijk dat jouw naam niet teveel op een bedrijfsnaam van een andere onderneming lijkt. Dit kan namelijk voor verwarring zorgen bij klanten, maar kan ook tot gevolg hebben dat je tegen problemen aanloopt bij het registeren van je naam. Kortom, met een originele bedrijfsnaam voorkom je veel problemen!

3 | Zorg voor onderscheidend vermogen

Als laatste is het belangrijk dat jouw bedrijfsnaam onderscheidend is. En dit is vooral van belang als je jouw bedrijfsnaam (nu of in de toekomst) als merk wilt registeren. Het onderscheidende vermogen is namelijk één van de voorwaarden van het BBIE om een merk überhaupt te mogen registeren. Het onderscheidende vermogen is volgens het BBIE aanwezig als de naam (en het logo) aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • Niet beschrijvend, oftewel: de merknaam of het logo mogen het product of de dienst niet beschrijven.
  • Niet misleidend, oftewel: het beeld van koffiebonen is misleidend voor een theeproduct.
  • Toekomstbestendig, oftewel: gebruik geen (mode)woorden als kenmerken voor je producten of diensten, die nu of in de toekomst beschrijvend en/of niet onderscheid kunnen zijn.
  • Geen aanprijzing, dat wil zeggen: een merk of een merknaam mag niet alleen een waardeoordeel zijn, zoals bijvoorbeeld ‘de beste…’.

Naast dat een goede bedrijfsnaam bijdraagt aan het succes van je onderneming, wil je problemen rondom je naam (vooral in de opstartfase van je bedrijf) voorkomen. Kies je per ongeluk toch een naam die een andere onderneming al gebruikt of een naam die hier op lijkt, dan kun je daarmee inbreuk maken op de rechten van dit bedrijf. Daardoor is het mogelijk dat je jouw naam alsnog moet wijzigen of dat je een schadevergoeding moet betalen aan de andere partij. En dat wil je natuurlijk niet!

Verder is een goede bedrijfsnaam belangrijk op het gebied van marketing. Want met jouw naam wil je natuurlijk wel een bepaalde doelgroep aanspreken en je bedrijf onderscheidend in de markt zetten. Maar met deze juridische tips heb je in ieder geval een goed begin gemaakt en van daaruit kun je lekker aan de slag gaan met het creatieve gedeelte!

Ga jij binnenkort een bedrijfsnaam kiezen of ben jij wel eens tegen problemen aangelopen rondom je bedrijfsnaam? Laat het mij vooral weten!

Deel dit artikel

Mijn naam is Annelien Schuldink en ik ben jurist. In 2016 heb ik, naast mijn baan, IVY LOISE opgericht: een platform speciaal voor vrouwen waar legal & business samenkomen. Mijn doel met IVY LOISE is om de kennis en ervaring die ik heb opgedaan op het gebied van carrière en ondernemerschap te delen. Zo kan ik een positieve bijdrage leveren aan de zelfstandigheid en onafhankelijkheid van de ambitieuze en ondernemende vrouwen om mij heen. Dit doe ik onder andere door het schrijven van informatieve blogs, het verrichten van juridische werkzaamheden en het adviseren van ondernemers door middel van diverse programma’s.

1 Comment

  1. Verweij Juristen

    October 15, 2018 at 9:43 am

    Wat een fijne tips heb je weer voor me in huis! Ik wist niet dat het kiezen van een bedrijfsnaam zoveel voeten in de aarde had.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

twelve − seven =