Klagen is om hulp vragen

By  |  0 Comments

De klaagcultuur. Daar heb je vast wel eens van gehoord. Van die collega’s die lekker hun onvrede uiten. Gewoon in real life of online. In je gezicht of achter je rug om. Maar waarom klagen we eigenlijk precies?

Klagen is eigenlijk om hulp vragen.  Ik betrap mezelf erop dat ik niet graag naar geklaag luister. Jij ook niet? Ik geef je graag tips hoe jij ermee om kunt gaan.

Top 10 klachten

Buurtfacts deed onderzoek naar waarover Nederlanders het meeste klagen.

1. Afval

2. Openbare verlichting

3. Het onderhoud van openbaar groen

4. Stoepen en wegen

5. Waterleiding/riolering

6. Handhaving/overlast

7. Parkeren

8. Verkeer/gladheid

9. Ongedierte

10. Hondenpoep

Meten met twee maten

Dat ik mij irriteer aan klagen heeft natuurlijk twee kanten.

1. Ik kijk liever naar mogelijkheden dan naar moeilijkheden. Klagen valt voor mij in de categorie moeilijkheid.

2. Uiteraard klaag ik zelf ook regelmatig. Het is te warm, te koud, te druk, te rustig, iets gaat te snel of te langzaam.

Met andere woorden ik wil zelf wel klagen, maar het niet van anderen aanhoren. I know, meten met twee maten.

Wat zeg je nu eigenlijk?

Wat ik door de jaren heen heb geleerd, is dat een klacht eigenlijk een vraag om hulp is. Dus als een collega aangeeft het is te druk. Wat zegt diegene dan eigenlijk?

De werkdruk kan te hoog zijn, zijn bordje te vol, hij kan geen nee zeggen, het is drukker dan hij had verwacht of hij wil misschien zijn ei kwijt. Maar eigenlijk echt weten doe je het niet.

Hoe je daar wel achter kan komen? Vraag het! ‘’Ik hoor je zeggen dat het druk is, vertel!’’

Klaagtips tegen klagende collega’s

  1. Laat het klagen lekker bij de klager. Je hoeft er niet op te reageren. Je hoeft er niets mee. En eigenlijk hoef je er niet eens naar te luisteren. Je kan zelfs over iets anders beginnen, waar je wel energie van krijgt.
  2. Probeer de vraag achter het klagen te achterhalen. Wat gaat er schuil achter de klaagzang? Wat zou je ermee willen doen?
  3. Maak het bespreekbaar. Heb je meerdere collega’s die klagen? Merk je dat de sfeer erdoor achteruit gaat? Maak het dan bespreekbaar en geef aan dat jij er last van hebt.
  4. Klaag lekker mee. Soms kan een potje klagen heerlijk zijn. ‘’Wat een rotweer he? Nou dat kan je wel zeggen ja.’’ En als vanzelf schieten jullie dan in de lach. Het kan goed opluchten.
  5. Draai het klagen om. Dus van moeilijkheid naar mogelijkheid. ‘’Is het druk? Dan gaat de dag lekker snel.’’ Dit kan soms wel irritant zijn voor de klager. Want van een potje lekker klagen is dan niets meer over. Aan de andere kant kan je iemand er wel even uithalen.

Als jij eens eerlijk naar jezelf kijkt. Hoe vaak klaag jij dan? En wat levert het jou op? Is het de moeite waard om het te blijven doen? En waar zou jij verandering in aan willen brengen?

Deel dit artikel

Marieke Franken

Ik ben Marieke Franken en ik ben teamtrainer. Ik help mensen in het bedrijfsleven die op zoek zijn naar manieren hoe het ook anders kan. Dit doe ik door creatief denken en met creatieve tools en technieken. Zoals brainstorm- en creatieve sessies . Met als resultaat dat deelnemers andere mogelijkheden en resultaten zien die zij voorheen niet zagen, met veranderingen weten om te gaan en meer lol in hun werk ervaren. http://www.mariekefranken.nl

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

thirteen − eleven =