Leer van ‘Ik Vertrek’ om uniek te zijn in je communicatiestrategie

By  |  0 Comments

Zoveel mogelijk probeer ik in mijn communicatiestrategie aan mijn doelgroep over te komen alsof we elkaar al jarenlang kennen. Zo wil ik dat ook. Anders kan ik in de toekomst nooit vertellen hoe slecht de zaken ervoor staan of hoe hard ik heb zitten janken toen mijn opdracht niet door ging. Over hoe het voelt om als ZZP’er constant te moeten presteren, te moeten netwerken of over het moment dat je een presentatie moest geven en je gulp wagenwijd open stond.

Niet zakelijk om dit allemaal te noemen? Dan doorbreek ik bij deze je waan; hier zit wel degelijk een strategische gedachte achter…

Regelmatig zie ik organisaties zakelijk, overtrokken en met weinig persoonlijkheid communiceren op Twitter, Facebook, Instagram, YouTube en Snapchat. Er zijn namelijk nogal wat marketingcommunicatiebureaus die dit hun klanten aanraden in hun communicatiestrategie. In de ogen van deze bureaus dien je als merk of organisatie boven je doelgroep te staan, zonder te veel persoonlijkheid en zonder te veel drama. Vervolgens komen ze binnen de kortste keren terug op hun statement. Want onze branche is verraderlijk…

Gebruik drama

Drama is spannend. Drama is genot. Drama van een ander is het wegzappen van je eigen problemen. Drama is korte termijn. Zodra er op een ander kanaal iets dramatischer wordt verteld, is je doelgroep namelijk weg. De kunst is om de drama om te zetten in herkenning, persoonlijkheid en bewondering. Niet voor niks scoren programma’s als Ik Vertrek en De Rijdende Rechter skihigh in kijkcijfers.

Wij mensen vinden het interessant om te kijken hoe de buurvrouw dag in dag uit vogeltjes voert op het grond van de buurvrouw. Wij mensen vinden het interessant om te zien hoe Lia en Leo zonder uitgedacht plan naar Frankrijk vertrekken om een naturistencamping te beginnen. Zonder de taal te spreken, zonder de vergunning binnen te hebben en zonder überhaupt bedacht hebben of dit wel de juiste keuze is met twee puberkinderen.

Wij mensen vinden deze drama leuk. Naarmate het programma zijn einde nadert, zien we vooral herkenning in de dagelijkse handelingen, zien we mensen met een enorme persoonlijkheid en groeit onze bewondering voor Lia en Leo die de hele tijd naakt door het beeld banjeren.

De gouden vuistregels

Maar wat kunnen wij dan leren van deze programma’s? Hoe zorg je er nou voor dat je in je communicatiestrategie onderscheidend blijft ten opzichte van de concurrenten? Het risico op oud en algemeen nieuws vertellen blijft namelijk erg groot. Eén van je grootste klanten, kan binnen de kortste keren op je uitgekeken zijn. Gebaseerd op de bekende tv-programma’s zet ik een viertal tips op een rijtje die je direct, zonder te veel poespas, kan gaan inzetten:

1 | Pas persoonlijkheid toe

Zorg voor de persoonlijke berichten om de herkenning en bewondering van je doelgroep vast te leggen. Dit zorgt op den duur namelijk voor de gun-factor waarna ze met enige regelmaat bij jouw terugkeren.

2 | Gebruik de toverwoorden specialiseren en publiceren

Probeer als bedrijf zo’n expert te worden in één aspect in het communicatietraject dat mensen jou altijd willen hebben binnen een bepaald traject, dat je artikelen worden geplaatst op branche-gerelateerde websites of in vakbladen, dat je netwerk zich weet uit te breiden en mensen automatisch weten wie je bent.

3 | Ga niet voor gemak

Kies nooit de makkelijkste weg maar juist altijd een manier van communiceren die bij jou past, waarmee je overtuigend weet over te komen en waarin je doelgroep zich kan herkennen.

4 | Ga op zoek naar herkenning:

Herkenning is belangrijk voor elk bedrijf en elke organisatie. Zorg dat je consequent een communicatiestijl toepast – zowel qua vormgeving als qua inhoud – die een herkenbare glimlach op de doelgroep weet te toveren.

Dankzij jarenlang met een zak chips naar Ik Vertrek te hebben gekeken, heb ik geleerd dat bovenstaande tips écht voor iedereen weggelegd zijn. Pak het nooit via de makkelijke, voor de handliggende weg aan, maar maak het jezelf in jouw communicatiestrategie absoluut niet te moeilijk. In je nakie gekookte eitjes bij je campinggasten bezorgen; dat kan toch iedereen?

Deel dit artikel

Annelous Neven

Ik ben Annelous Neven, ondernemer, ambitieus, initatief- & energierijk. Ik ben gek op schrijven en vind het waanzinnig als ik mijn artikelen ter lering en ter inspiratie kan aanbieden. Mijn ambities en vaardigheden liggen in de communicatie, branding en PR en met mijn eigen bedrijf Another Note help ik dan ook maar al te graag organisaties, merken en bedrijven de interne en externe beloftes waar te maken en identiteiten (weer) tot leven te brengen. We streven hierbij continu naar uniciteit, perfectie, diversiteit en innovatie om kwalitatief de meest hoogwaardige en meest unieke identiteiten te creëren en uit te kunnen dragen; in beeld en geschrift.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

fourteen − 12 =