Gesmolten cornetto’s als gevolg van loze merkbeloften

By  |  0 Comments

Je hoeft de televisie maar aan te zetten of je favoriete tijdschrift open te slaan; merkbeloften worden je dagelijks naar je hoofd geslingerd. Zo meent de Belastingdienst het voor ons een stuk makkelijker te maken, zegt IKEA dat aandacht alles mooier maakt en vertelt Albert Heijn heel enthousiast; ‘drie in de rij, kassa erbij’. Ha, dat is gek; vrij regelmatig, stuit ik op een rij van minstens 5 enthousiaste Hamsteraars terwijl de andere kassa’s gesloten zijn. Gevolg; met een doos gesmolten doos Cornetto’s  op de bank…

De reden hiervoor is ogenschijnlijk simpel; de belofte is klaarblijkelijk veel sneller gemaakt dan gerealiseerd door de organisatie. Het realiseren van een merkbelofte staat of valt met de medewerkers. Wanneer je als organisatie een belofte uitdraagt, zijn het jouw medewerkers die dit tijdens hun dagelijkse klantcontact dienen te realiseren.

Hoe kan Albert Heijn er dan voor zorgen dat chef kassa tijdig en adequaat anticipeert wanneer meer dan drie mensen in de rij staan? Een eenvoudig antwoord lijkt hier snel gemaakt, maar niets is minder waar. Om ervoor te zorgen dat de interne communicatie matcht met de externe communicatie, start je met een interne oriëntatie:

  1. Match intern met extern:
    Om merkbeloften te kunnen waarmaken, moet het gedrag van de medewerkers in lijn zijn met de belofte die de organisatie uitstraalt. Dit betekent dat je het gedrag van je medewerkers gaat produceren aan de hand van trainingen, goed management, klantinteractie en factoren die in allerlei contexten te plaatsen zijn.
  2. Doe vooraf goed onderzoek:
    Het waarmaken van een merkbelofte zorgt er dus dat je niet alleen je marketing- en communicatieafdeling op orde hebt, maar dat je vooraf goed onderzoek hebt gedaan; samen met het management stel je instructies op, test je haalbaarheid en informeer je human resources om vooraf de belofte te toetsen om op deze manier het merk te ondersteunen.
  3. Maak medewerkers ambassadeurs:
    Wanneer je medewerkers jouw merk willen ondersteunen en willen uitdragen sta je al met 1-0 voor ten opzichte van bedrijven die dit niet op orde hebben. Medewerkers zijn door deze interne merkcommunicatie namelijk beter op de hoogte van de merkwaarden en de klantverwachtingen. Dit zorgt ervoor dat ze gemotiveerd zijn en in staat als merkambassadeur op te treden richting hun loyale klanten.

Bovenstaande interne oriëntatie is slechts een begin; wanneer Albert Heijn niet constant zijn medewerkers de merkwaarden laat beleven, ervaren en ook onderschrijven, kom ik helaas nog steeds met gesmolten Cornetto’s thuis…

Ik ben benieuwd hoe jullie tegen merkbeloften en interne oriëntatie aankijken; delen jullie je tips met ons?

Deel dit artikel

Annelous Neven

Ik ben Annelous Neven, ondernemer, ambitieus, initatief- & energierijk. Ik ben gek op schrijven en vind het waanzinnig als ik mijn artikelen ter lering en ter inspiratie kan aanbieden. Mijn ambities en vaardigheden liggen in de communicatie, branding en PR en met mijn eigen bedrijf Another Note help ik dan ook maar al te graag organisaties, merken en bedrijven de interne en externe beloftes waar te maken en identiteiten (weer) tot leven te brengen. We streven hierbij continu naar uniciteit, perfectie, diversiteit en innovatie om kwalitatief de meest hoogwaardige en meest unieke identiteiten te creëren en uit te kunnen dragen; in beeld en geschrift.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

20 + twenty =