De 9 meest gemaakte fouten op websites

By  |  0 Comments

Je hebt het eindelijk gedaan – je hebt je kostbare tijd, energie en passie besteed aan het maken van je blog of website. Uren gebouwd aan het aanmaken van producten, het optimaliseren van je SEO of het creëren van het perfecte portfolio. Hier mag je zeker trots op zijn! Maar heb je wel gedacht aan eventuele fouten op websites?

Toch zijn er een aantal veelvoorkomende zaken die snel verbeterd kunnen worden. Sommige zullen misschien heel logisch klinken, maar het zal je verbazen hoe vaak dit toch nog misgaat. Vaak kijk je zelf toch het meeste naar of het ‘er mooi uitziet’.

1 | Je website is niet geoptimaliseerd voor mobiel gebruik of verschillende browsers

Heel veel websites worden gemaakt op een desktop of laptop, logisch. Op het kleine scherm van je telefoon is het niet zo handig programmeren. Maar denk eens goed na hoe jouw website het meeste bekeken gaat worden? Grote kans dat de meeste mensen dit via hun mobiel doen. Dit kun je ook checken in je Google Analytics. Check dan ook altijd uitgebreid hoe je website het mobiel doet! Dit is een van de meest gemaakte fouten op websites, wat je heel veel omzet kan schelen.

Check daarnaast altijd je website op alle mogelijke browsers en devices. Je weet maar nooit wat er misgaat!

2 | Geen duidelijke call-to-action

Vooral bij een website voor een service of dienstverlening zie ik zo vaak niet in 1 oogopslag wat ze nou voor mij kunnen betekenen. Met name creatieve bureaus: een hele mooie website, maar wat doen jullie nou eigenlijk? Wat wil je dat ik kom ‘halen’ bij jullie? Wees duidelijk in wat je doet en wat je wilt van een potentiële klant.

Denk ook aan call-to-actions als:

  • Bel ons nu voor een offerte
  • Bekijk onze Instagram voor de laatste collectie
  • Geef je nu op voor de nieuwsbrief en krijg 10 procent korting

3 | Je afbeeldingen zijn niet geoptimaliseerd voor SEO

De eerste associatie die mensen met SEO hebben, is dat hun teksten in orde moeten zijn qua zoekwoorden. Maar wist je ook je afbeeldingen SEO-proof moet maken voor een optimaal resultaat?

  • Geef de afbeelding een informatieve naam en verwerk het zoekwoord hierin. Laat vooral niet de originele fotonaam staan, zoals IMG_1005.
  • Vul ook altijd de ALT tag/tekst in! Deze tekst vertelt de zoekmachinerobot wat de inhoud van de afbeelding is, het is eigenlijk een beschrijving van de afbeelding. Net als in de bestandsnaam, moet het focus zoekwoord ook hierin terugkomen.
  • Zorg dat je afbeeldingen niet té groot zijn waardoor je website vertraagd. Hier wordt Google verdrietig van en dit zul je terugzien in de zoekresultaten.

4 | Je branding is niet consistent

Hoe tof het template ook is wat je uitgezocht hebt voor je website, het werkt niet wanneer je niet consistent bent in alle uitingen erop. Niet alleen vanuit een esthetisch oogpunt, maar het ziet er ook een stuk minder professioneel uit.

  • Zorg voor maximaal een drietal kleuren, die je overal op dezelfde manier gebruikt;
  • Kies maximaal twee lettertypes uit;
  • Selecteer een goed logo! Een logo dat herkenbaar is, maar ook bruikbaar in het klein.

5 | Je contactinformatie is moeilijk te vinden

Het maakt niet uit waarvoor, maar zorg dat de klant in ieder geval heel makkelijk contactinformatie kan vinden. Allereerst wekt dit vertrouwen. Als er duidelijk te zien is wie er achter een bepaalde website zit, geeft dit iets persoonlijks mee en heeft de klant het gevoel dat het wel goed komt wanneer hij iets bij je besteld.

Daarnaast wil je gewoon een klant makkelijk met je kan communiceren bij vragen, problemen of wat dan ook. Al helemaal wanneer je ook fysieke winkels hebt. Zorg daarom altijd voor een goed vindbare contact-button in het menu en laat contactgegevens zien op élke pagina in de footer of header. Heel simpel, maar ook dit is een van de meest gemaakte fouten op websites.

6 | Je website bevat ‘gebroken’ links

Een oude categorie, verwijderde blogposts of een link naar een pagina die simpelweg niet meer bestaat. Gebroken links zijn een nachtmerrie voor je website én je bezoekers (en het succes) en een van de meest gemaakte fouten op websites. Zorg ervoor dat elke afzonderlijke link op de site precies gaat zoals je wilt. Rechtstreeks naar nieuwe inhoud, bijgewerkte informatie en een tevreden klant.

7 | Geen link naar je social kanalen

Het is enorm belangrijk om representatieve social kanalen te hebben. Met name een Facebook- & Instagramaccount. Maar vergeet ook zeker niet de opkomst van Pinterest! Zorg ervoor dat je bezoekers makkelijk kunnen doorklikken naar deze kanalen. Zo komen ze net wat meer over je te weten en wekt het vertrouwen.

Kleine kanttekening: doe dit wel alleen wanneer je actief en waardevol bezig bent op deze kanalen. Een Instagram pagina met 0 posts en 2 volgers staat niet echt professioneel en voegt geen waarde toe. Laat het linken dan lekker zitten!

8 | Je website is traag

Niets is zo verwoestend voor de online ervaring van een potentiële klant als een trage website. Traag is gewoon écht heel vervelend (hoewel ik groot fan ben van het liedje “Traag” van Bizzey 😉 ). Zoek dus een snelle server uit, of schakel hierover met de technische partij waar je jouw website hebt ondergebracht.

9 | Je website werkt niet intuïtief

Ja, al je bezoekers lui en denken het liefst zo min mogelijk na. Ga daar vanuit bij het ontwerpen van je site! Denk aan:

  • Het menu moet duidelijk zichtbaar zijn;
  • Het moet in één oogopslag duidelijk zijn waar welke informatie staat;
  • Duidelijk aangegeven wat wel of niet klikbaar is;
  • Etc.

Wanneer je zelf er helemaal inzien is het moeilijk dit soort dingen er nog uit te halen. Vraag daarom altijd een buitenstaander om even door je website te lopen met een duidelijke opdracht. Zoals:

  • Bestel product X
  • Zoek meer informatie op over dienst Y
  • Kom achter het adres van mijn bedrijf

Hopelijk kun je snel aan de slag met deze verbeteringen. Wel ben ik nog erg benieuwd naar andere inzichten! Wat zijn volgens jou de meest gemaakte fouten op websites?

Deel dit artikel

Joelle Berretty

Mijn naam is Joëlle Berretty en ik ben 27 jaar oud. Woonachtig in Rotterdam en werkzaam als E-Commerce Succes Manager bij ISM eCompany. Verder vind ik veel en lekker eten enorm leuk, net zoals drankjes doen in de zon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

seventeen − thirteen =