Moet je als ondernemer alles weten?

By  |  0 Comments

Een grote groep ondernemers wil het liefst zoveel mogelijk zelf doen. Maar wordt er van jou als ondernemer ook verwacht dat je echt alles weet

Als ondernemer weet je alles beter

Je bent natuurlijk niet voor niets ondernemer geworden. Je houdt waarschijnlijk van vrijheid en zelfstandigheid. Twee belangrijke redenen om te starten met ondernemen.

Deze vrijheid en zelfstandigheid wordt vaak ingegeven door een eigenwijsheid die iedere ondernemer in zich heeft.

Ik weet het zelf beter

Logisch ook, want door de eigenwijsheid ben je wel zo ver gekomen en ben jij degene geweest die dat idee ook echt heeft omgezet in een business.

Maar moet je als ondernemer ook echt alles beter weten? Nee zeker niet. Sterker nog: als ondernemer hoef je niet eens alles te weten.

Manusje van alles

Als (startend) ondernemer ben je alles ineen: directeur, hoofd verkoop, administrateur, hoofd inkoop, systeembeheerder. Op de hoogte blijven van klantcontacten, wijzigingen in wet- en regelgeving, voldoen aan de verplichtingen, het ligt allemaal op jouw bordje. Waar ze bij grote bedrijven honderden mensen in dienst hebben, doe jij het in dit geval allemaal alleen. Denk je nog steeds dat je als ondernemer alles moet weten?

Nee dus. Er zijn meer dan genoeg dingen waar jij als ondernemer geen expert in hoeft te zijn of waar je zo min mogelijk van moet weten.

Het enige dat je wel moet doen en waarbij je als ondernemer wel een verplichting hebt is: weet wanneer je de juiste experts moet inschakelen.

Op de hoogte blijven

Blijf daarom wel op de hoogte van wat er speelt en effect kan hebben op jouw onderneming. Volg het nieuws, lees e-mails van branche organisaties, lees artikelen van concurrenten. Bedenk iedere keer:

  • Is dit voor mijn onderneming van toepassing?
  • Kan én wil ik dit zelf regelen?
  • Moet ik een expert inschakelen?

Inschakelen van experts

Ben je inmiddels zover dat je experts wilt gaan inschakelen omdat je iets niet kan of niet wil? Zorg er dan voor dat je direct bij de juiste persoon terecht komt. Ook bij dienstverlening geldt: goedkoop is duurkoop, baseer je keuze voor een expert dus zeker niet alleen op de euro’s, maar ga goed iemands achtergrond na.

Ten tweede: zorg ervoor dat je direct bij de juiste persoon aan tafel zit. In de financiële wereld is er bijvoorbeeld veel verwarring over de termen belastingadviseur, boekhouder en accountant, ieder met zijn eigen prijskaartje (Deniece heeft eerder een blog geschreven over de verschillen tussen deze beroepen).

Wat doe jij?

Schakel jij op tijd experts in? Heb je daar ervaringen mee? Laat het me weten, ik ben benieuwd!

Deel dit artikel

Ik ben Marjan (1985) en werk als financial. Mijn doel is om te laten zien dat financiën helemaal niet lastig of saai hoeven te zijn. Ik krijg er heel veel positieve energie van als ik zie dat mensen met behulp van mijn praktische tips aan de slag gaan met hun financiën. Dit doe ik voornamelijk via mijn blogs op thehappyfinancial.com. Daarnaast ben ik inmiddels negen jaar werkzaam als accountant waar ik ondernemers adviseer op financieel gebied.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

ten + seventeen =