Opvallen doe je zo; mix data met creatie

By  |  0 Comments

Zeven jaar was ik toen Melkunie één van de beste televisiereclames aller tijden lanceerde: ‘Ik had nog zo gezegd geen bommetje’. Je kent het vast, maar kort door de bocht; er sprong een koe in het zwembad en heel Nederland had massaal een relatie met Melkunie en haar zuivelproducten. Geslaagde reclamestunt, al zeg ik het zelf.

Anno 20 jaar later weet Melkunie mij nog steeds te raken – de relatie is anders maar nog steeds aanwezig. Is dit een gevolg van een empathisch creatief brein of sterk staaltje data-analyse?

Data en creatie

Melkunie wist in de jaren ’90 succesvol in te spelen op de behoeften en ervaringen van de klant; een samenspel van creativiteit en inlevingsvermogen. Huidige technologieën zorgen er echter voor dat we alles kunnen meten – waar komt de consument vandaan, waar ligt zijn oorsprong en waar liggen zijn behoeften en verlangen? Organisaties buigen zich samen met een sloot aan marketeers dagelijks over deze vragen om de koop van de klant te kunnen beïnvloeden.

Sterker nog; vrijwel elke organisatie heeft tegenwoordig fulltime data-analisten in dienst om campagnes succesvol te maken. Verdwijnt hierdoor elk creatieve brein van de afdeling of hebben we ze nog nodig? Met andere woorden; gebruik jij in je communicatiecampagnes enkel data-analyses of ook een creatief brein om jouw doelgroep aan te spreken?

Goed verhaal – lekker technisch ook

De voorspelling is dat over drie jaar 85% van de klantrelaties geen menselijke interactie meer heeft. Dit betekent dat je dus flink je best moet doen om op te vallen in het online wereldje. Gelukkig maakt technologie het mogelijk dat je data kan verzamelen, in context kan plaatsen en vervolgens jouw doelgroep een ijzersterk gepersonaliseerd verhaal kan vertellen. Daarbij zorgt technologie er ook nog eens voor dat jij real-time jouw online klantgedrag kan meten. De data die je daaruit verzamelt kan je vrijwel direct inzetten om online ervaringen te personaliseren. Oke, lekker technisch dus?

24/7 aan het brainstormen

Nee, rewind! Het verzamelen en inzetten van deze data zorgt er juist voor dat op creatief vlak nieuwe interessante vragen ontstaan. Wat is op lange termijn het succes van de communicatiecampagne? Moet jij gedurende de campagne de inhoud en creatieve boodschap aanpassen? Kan jij persoon A een ander concept bieden dan persoon B om zo extra business te genereren?

Dit is slechts een aantal vragen waaruit blijkt dat de nieuwe technologische ontwikkelingen ervoor zorgen dat jouw creatieve brein dus niet stopt na de brainstorm-sessie maar de gehele campagne op scherp moet staan. 24/7 – de consument is namelijk snel afgeleid.

Stukje empathie voor de klant

Kortom; het razendsnelle tempo van technologische veranderingen en het klantengedrag is niet te ontkennen. Toch mag data-analyse jouw creatieve proces niet in de weg staan. Data onderbouwen alles, maar succes ontstaat pas wanneer data samensmelten met het creatieve brein dat empathie voor de klant weet op te brengen. Doe jij hier niet aan mee, moet je een hele grote bom maken om water te doen opspatten. Zijn we meteen weer terug bij Melkunie…

Deel dit artikel

Annelous Neven

Ik ben Annelous Neven, ondernemer, ambitieus, initatief- & energierijk. Ik ben gek op schrijven en vind het waanzinnig als ik mijn artikelen ter lering en ter inspiratie kan aanbieden. Mijn ambities en vaardigheden liggen in de communicatie, branding en PR en met mijn eigen bedrijf Another Note help ik dan ook maar al te graag organisaties, merken en bedrijven de interne en externe beloftes waar te maken en identiteiten (weer) tot leven te brengen. We streven hierbij continu naar uniciteit, perfectie, diversiteit en innovatie om kwalitatief de meest hoogwaardige en meest unieke identiteiten te creëren en uit te kunnen dragen; in beeld en geschrift.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

seventeen − 9 =