Opzetten van een masterclass

By  |  0 Comments

Masterclasses, leren van een prof. Wie wil dat nu niet? Jij bent een expert op jouw gebied. Of dat nu als ondernemer is of als professional in een bedrijf. Jij weet waar je het over hebt. En je wilt daar anderen mee inspireren. Je besluit een masterclass te geven. Gaaf! Maar hoe zet je zo’n masterclass op?

Wie is jouw doelgroep voor de masterclass en hoe bereik je hen?

Heel gaaf dat je jouw kennis wilt delen, ik weet zeker dat je er mensen mee inspireert. Daarnaast heb ik gemerkt dat ik zelf ook geïnspireerd raak van deelnemers die naar mijn masterclasses komen. Gewoon doen dus. Over deelnemers gesproken. Wie zijn dat eigenlijk? Wie is jouw ideale doelgroep voor de masterclass? Bij welk bedrijf werken zij? Welke interesses hebben zij? Goed om dat van te voren te weten, zodat jij bij hen kan checken of er animo is voor jouw masterclass. En je weet direct hoe jij hen kan bereiken.

Bedenk een mini onderwerp voor jouw masterclass

Jij als expert weet van alles en nog wat over jouw vakgebied. Wees wel reëel. Wat past er in het tijdsbestek? Waaier je niet te veel uit? Mijn advies: pak een mini onderwerp over alles wat je weet. Bijvoorbeeld: jij weet alles over het geven van workshops en trainingen. Jouw masterclass gaat over: 3 werkvormen die altijd aanslaan. Een ander voorbeeld: jij bent een topper in de recruitmentwereld. Jouw masterclass gaat over: hoe stel je goede vragen tijdens het eerste gesprek met je toekomstige werkgever, zodat hij van zijn stoel geblazen wordt?

Wat je absoluut niet wilt doen wanneer je een masterclass geeft

Oké, en dan heb je publiek in de zaal. Wat dan?

Je wilt jouw expertise met anderen delen. Maar hoe doe je dat nu op een leuke manier? Zodat jouw masterclass naast interessant ook leuk is om naar te luisteren. En mensen daadwerkelijk geïnspireerd raken. Hierbij een rijtje wat je zeker niet moet doen:

  • zenden, zenden en zenden
  • saaie powerpoints afdraaien met lappen tekst
  • aan het einde pas peilen of er nog vragen zijn

Door die open deur heen. Hoe pak je het dan wel aan?

Wat je niet moet doen is helder. Maar weet je dan hoe je het wél moet doen? Ik help je een eindje op weg.

  • Zorg voor een afwisselende masterclass

De afwisseling kan in van alles zitten. In jouw presentatie; beeld en tekst. In vraagstelling; quiz, discussie, actief vragen aan het publiek stellen. In personen; jij als sprekers, wetenschappelijk onderzoek aanhalen, co spreker. En ga zo maar door.

  • Denk aan je spreektempo

Aangezien je het over jouw eigen expertise hebt ben je geneigd om snel te praten of erg uit te wijden. Dat kan ik je op een briefje meegeven. Waarschijnlijk komt dit uit enthousiasme. Het kan ook komen doordat jij jouw verhaal al vaker verteld hebt en het voor jou dus gesneden koek is. Ga ervan uit dat mensen in de zaal jouw verhaal voor het eerst horen. Begin dus rustig, die versnellingspook vind je snel genoeg als je merkt dat het publiek daar behoefte aan heeft.

  • Vertel vanuit jouw ervaring

Persoonlijk vind ik het erg fijn om naar een bevlogen spreker te luisteren. Iemand die mij een kijkje achter zijn schermen geeft. Even erg kort door de bocht, theorie kan ik overal wel vinden. Dus je hebt twee keuzes. Je vertelt bevlogen over jouw onderwerp, loopbaan en ervaringen. Of je maakt een verdiepingsslag in de theorie. Dus de theorie die ik kan opzoeken over het onderwerp + jouw expertise erbij. Dat geeft echt meerwaarde.

PS. wist je dat een masterclass geven een goed marketingmiddel kan zijn? Waar geef jij graag een masterclass over? Of over welk onderwerp volg jij graag een masterclass in? Laat het hieronder weten!

Deel dit artikel

Marieke Franken

Ik ben Marieke Franken en ik ben teamcoach. Mijn missie: jouw werk leuker maken! Ik leer mensen loskomen van oude patronen, zodat zij naast logisch ook creatief kunnen denken. Dat maakt hun werk leuker! http://www.mariekefranken.nl

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

one × four =