Schreeuwen om de gevestigde orde te doorbreken

By  |  0 Comments

Een blog schrijven over de tips en tricks rondom het communicatie- en PRvak? Yeah right! Ik ga mijn unieke tips en tricks toch niet delen met het gros van de ondernemende, deels concurrerende, vrouwelijke carrièretijger in mijn vakgebied? Heb ik ze überhaupt wel?

Tips & tricks? Of is het communicatie- en PRvak een vak dat je moet liggen? Dat je moet begrijpen, dat je moet aanvoelen en waar geloofwaardigheid de boventoon voert? Een vak dat we eigenlijk een beetje kunnen vergelijken met Donald Trump?

Meen ik dit serieus? Vergelijk ik het doordachte en creatieve communicatie- en PR vak met een man die schreeuwt, weinig diepgang kent, loze kreten de wereld in roept en over vrouwen zegt: ‘grab them by the pussy’?

Ja, op dit moment wel. De Amerikaanse politieke verkiezingsstrijd is in feite niks anders geweest dan ontspanning en amusement. De uiteendrijvende, schokkende reacties en de drama’s die daarmee gepaard zijn gegaan, leverden smakelijke situaties op.

Laten we eerlijk zijn, het communicatie- en PRvak doet hetzelfde; vermaak leveren en zorgen dat je doelgroep altijd geboeid blijft. Ik ben een ondernemer in het communicatie- en PRvak. Dat ik het complete getier rondom Trump op de voet heb gevolgd, spreekt voor zich.

Dat ik zijn grimassen, arrogantie en controversiële houding heb geanalyseerd, mag ik een understatement noemen. Klein detail; de malaise rondom de politieke kwesties heb ik mooi even links laten liggen. Maar wat heb ik op communicatie- en PRvlak dan geanalyseerd en welke tips en tricks kan ik vanuit hier aan jullie meegeven?

Het staat buiten kijf dat de nieuwe Amerikaanse president zichzelf is gebleven. Al zijn uitspraken, zijn loze kreten, zijn deprimerende en angstige beloften; alles wat hij zegt, lijkt geloofwaardig over te komen waardoor de media en het volk ervan smullen.

1 | Creëer authenticiteit

De verhalen liggen voor het oprapen, Trump geniet zichtbaar van de aandacht en middels zijn eenvoudige, inhoudsloze, doch krachtig motto: ‘Make America great again’ weet hij veel Amerikaanse kiezers achter zich te krijgen.

2 | Gebruik een krachtig motto

Trump wil met zijn geschreeuw de gevestigde orde doorbreken en impact creëren. De nieuwe president voert op een andere manier campagne dan zijn tegenstanders, doorbreekt vrijwel dagelijks het establishment en laat zich vrijwel enkel uit via Twitter (op een eenvoudige en harde manier).

3 | Wees innovatief

Zijn eenvoudige manier van communiceren is gericht op het aanspreken van het emotionele brein. Trump gebruikt in al zijn speeches woorden als ‘haat’, ‘misdaad’, ‘wezens’, ‘illegaal’ en ga zo maar door. Wij communicatiespecialisten willen niet alleen informatie zenden, wij willen dat de informatie tot actie aanzet om zo van campagne-succes te kunnen spreken. Trump bereikt dit door emotioneel krachtige woorden te gebruiken die het mentale gedeelte in de hersenen van het volk aan het werk zetten.

4 | Roep krachtige emotionele klanken.

Concluderend kunnen we stellen dat we als burger er maar op moeten vertrouwen dat we met onze gebreken de mooie en gekleurde leuzen van de media weten te overmeesteren. Als communicatie- en PRspecialisten weten we dat mensen zich laten beïnvloeden door hypes en marketingtechnieken.

We mogen stellen dat wanneer Trump vrouwen ‘dear businesswomen’’ had genoemd wij het absoluut niet spannend en vernieuwend vonden. Consumenten willen nou eenmaal een hype ontdekken en zien dat de gevestigde orde wordt doorbroken.

Willen we dat onze campagnes gehoord worden en carrière maken, dan weten we dus wat ons te doen staat: vorm de leuzen, creëer een hype, schreeuw en doorbreek de gevestigde orde!

Deel dit artikel

Annelous Neven

Ik ben Annelous Neven, ondernemer, ambitieus, initatief- & energierijk. Ik ben gek op schrijven en vind het waanzinnig als ik mijn artikelen ter lering en ter inspiratie kan aanbieden. Mijn ambities en vaardigheden liggen in de communicatie, branding en PR en met mijn eigen bedrijf Another Note help ik dan ook maar al te graag organisaties, merken en bedrijven de interne en externe beloftes waar te maken en identiteiten (weer) tot leven te brengen. We streven hierbij continu naar uniciteit, perfectie, diversiteit en innovatie om kwalitatief de meest hoogwaardige en meest unieke identiteiten te creëren en uit te kunnen dragen; in beeld en geschrift.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

eight − 5 =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.