Als ondernemer heb je veel meer aan kennissen dan aan kennis

By  |  0 Comments

Laten we beginnen met wat feitjes; ik heb meerdere studies afgerond, volg af en toe een cursus, training en een workshop en ben in mijn avonduren regelmatig achter mijn laptop te vinden om diverse branche-gerelateerde artikelen te lezen.

Ondanks dat ik, als ZZP’ er, inmiddels over de nodige kennis beschik, leidt dit figuurlijk niet tot een nieuwe opdracht. Daar moeten we in deze context het woord in letterlijke zin voor verbeden; kennissen. Nieuwsgierig naar de achtergrond hiervan? Lees dan heel snel onderstaande tips!

Tip 1 | Start met vertrouwen

Geef maar toe; toen jij je carrière startte of net begonnen was met ondernemen, dacht je alleen maar; ik moet verkopen, verkopen, verkopen want er moet immers brood op de plank komen. Niet realiserende dat exact hetzelfde stukje spreekwoordelijke brood niet meer op de plank ligt zodra je het hebt opgegeten.

Met andere woorden; je opdracht keert niet terug op het moment dat jij alleen bezig bent met verkopen. Om op lange termijn succesvol te zijn, dien je vertrouwen te creëren bij je doelgroep. Simpel toch?

Tip 2 | Laat je gezicht zien

Het creëren van vertrouwen staat of valt met jouw persoonlijke aanwezigheid. Besef altijd dat jij voor veel opdrachtgevers een zandkorrel in de woestijn bent (oké, wellicht wat pessimistisch, maar dit zorgt er wel voor dat je wakker bent geschud) en dat er dus meerdere kapers op de kust liggen.

Het is dus van belang om te zorgen dat opdrachtgevers jouw gezicht onthouden en gaan herkennen. Dus, pak je telefoon, bel ze regelmatig op, rijd langs, vraag of ze zin hebben in koffie en kom op plekken waar ze ook zijn. Leuk toch?

Tip 3 | Verbreed je netwerk

Aanwezig zijn op verschillende plekken, zorgt ervoor (mits je een toegankelijke ondernemer bent) dat je nieuwe mensen leert kennen. Knoop het gesprek aan en laat tussen neus en lippen door je naam een aantal keren vallen.

De wereld is klein en als je hier goed op weet te acteren, zijn veel van jouw nieuwe lijntjes ook direct met elkaar verbonden. En je weet het maar nooit; zodra je ene kennis over jou begint te praten, zou het zomaar kunnen zijn dat je er meteen drie nieuwe bij hebt.

Overigens betekent het verbreden van je netwerk niet dat je de schepen achter je moet verbranden. Logisch toch?

Tip 4 | Zet je netwerk in

Het zijn namelijk de kennissen die jou het succes gaan brengen dat je nodig hebt. Ben je van baan gewisseld? Neem dan nog regelmatig contact op met je oude collega’s; stuur ze een Appje, een mailtje of bel ze eens op voor een kletspraatje.

Ben je net gaan ondernemen? Mail je kennissen uit je huidige netwerk en ga eens een kop koffie drinken. Denk aan die vele kapers op de kust; geloof mij, het werkt echt! In het ondernemerschap draait het niet om verkopen, het draait om gunnen. Doe jij er al aan mee?

Deel dit artikel

Annelous Neven

Ik ben Annelous Neven, ondernemer, ambitieus, initatief- & energierijk. Ik ben gek op schrijven en vind het waanzinnig als ik mijn artikelen ter lering en ter inspiratie kan aanbieden. Mijn ambities en vaardigheden liggen in de communicatie, branding en PR en met mijn eigen bedrijf Another Note help ik dan ook maar al te graag organisaties, merken en bedrijven de interne en externe beloftes waar te maken en identiteiten (weer) tot leven te brengen. We streven hierbij continu naar uniciteit, perfectie, diversiteit en innovatie om kwalitatief de meest hoogwaardige en meest unieke identiteiten te creëren en uit te kunnen dragen; in beeld en geschrift.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nineteen + seventeen =