Succesvolle branding is liefde op de werkvloer

By  |  0 Comments

Rotterdam Alexandrium; wat doe ik daar? Ik heb een blind date. Ik ben daarheen gelokt omdat het makkelijk toegankelijk is vanaf de snelweg. Nu krijg ik het normaal gesproken niet direct warm van Rotterdam Alexandrium. De toevoeging dat het hier om een potentiële klant gaat, maakt mij wel nieuwsgierig. Sterker nog; ik krijg een beetje kriebels in mijn buik. Niet gek, denk ik. Werken aan succesvolle branding is immers te vergelijken met de liefde. Je moet er volledig voor gaan; met hart en ziel.

Met je hart en je ziel jezelf en je organisatie weten te onderscheiden. Dat is alleen haalbaar als je weet hoe de liefde in elkaar zit. Volgens mij gaat het enkel om drie bepalende factoren, net zoals de triangular theory of love van Sternberg. Sternberg bedacht in 1986 de driehoek van liefde in een poging tot een classificatie te komen in de verschillende vormen van liefde. Deze classificatie gebruik ik nu als meetlat voor een succesvolle branding. Voor een ieder die nu niet direct weet wat ik bedoel; lees vooral onderstaande tips. Voor een ieder die wel direct weet wat ik bedoel; lees vooral onderstaande tips. Liefde kun je niet verspillen, zeggen ze toch?

Tip 1 | Intimiteit

De allerbelangrijkste factor in een liefdesrelatie is intimiteit; zonder intimiteit is je relatie gedoemd te mislukken. Wil je dat je branding succesvol is en blijft? Zorg dan voor intimiteit tussen de klant en het merk. Het is van belang te achterhalen hoe verbonden je klanten zich voelen met een bepaald merk. Wanneer je klanten gebruik maken van je merk voelen ze zich op hun gemak en wordt de kans al groter dat zij een lange relatie met je willen aangaan.

Tip 2 | Passie

Zodra de verbondenheid tot stand is gebracht, gaat de ontwikkeling van een innerlijke voorkeur voor een bepaald product of merk van start. Producten waar mensen zich betrokken bij voelen, vallen eerder op waardoor er (onbewust) een voorkeur ontstaat. Net als in de liefde resulteert dit in een passievolle voorkeur en aantrekkingskracht. In tegenstelling tot de liefdesrelatie hoeft dit overigens geen lichamelijke voorkeur te zijn…

Tip 3 | Betrokkenheid

In de liefde gaat het erom dat je je aangetrokken voelt tot en betrokken bent bij een persoon. Ditzelfde geldt voor een succesvolle branding. Mensen hechten nou eenmaal belangen aan het kopen van een bepaald product of dienst. Hoe meer betrokken je klanten zijn, hoe groter zij de behoefte hebben om bij jou een aankoop te doen en niet bij de concurrent.

Bovenstaande factoren laten zien dat je bij het creëren van een succesvolle branding naast de zakelijke overwegingen ook je hart en ziel moet laten spreken. Het gaat erom dat je de drie factoren in balans houdt en dat je net als in een liefdesrelatie je aandacht verdeelt. Wanneer je teveel focust op één van deze factoren, is de balans zoek en zullen je klanten dit als storend, stalken of slap ervaren.

Werken aan succesvolle branding is te vergelijken met de liefde. Je moet er volledig voor gaan, met hart en ziel; ook als dit betekent dat je ervoor naar Rotterdam Alexandrium moet.

Deel dit artikel

Annelous Neven

Ik ben Annelous Neven, ondernemer, ambitieus, initatief- & energierijk. Ik ben gek op schrijven en vind het waanzinnig als ik mijn artikelen ter lering en ter inspiratie kan aanbieden. Mijn ambities en vaardigheden liggen in de communicatie, branding en PR en met mijn eigen bedrijf Another Note help ik dan ook maar al te graag organisaties, merken en bedrijven de interne en externe beloftes waar te maken en identiteiten (weer) tot leven te brengen. We streven hierbij continu naar uniciteit, perfectie, diversiteit en innovatie om kwalitatief de meest hoogwaardige en meest unieke identiteiten te creëren en uit te kunnen dragen; in beeld en geschrift.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

five + thirteen =