Tips voor het perfecte teamuitje

By  |  2 Comments

Wanneer er een teamuitje georganiseerd moet worden sta ik altijd vooraan. Gelukkig betekent werken op de marketingafdeling van de Media Markt ook, dat elke reden wordt aangegrepen om iets te vieren met z’n allen: helemaal mijn bedrijfscultuur dus ;).

Toch ben ik er altijd langer mee bezig dan ik van te voren had verwacht en slokt het vooral de dag ervoor en de dag zelf bijna altijd al m’n tijd op. Je wilt immers wel iets organiseren waar je collega’s met veel plezier aan terug denken. Daarom hierbij wat TIPS van ondergetekende om het perfecte team uitje te organiseren.

1. Voeg een spel element toe aan je teamuitje

Het lijkt suf, maar wanneer je kiest voor een leuk ‘spel’, wat zeker niet te lang duurt, kan het echt een waardevolle toevoeging zijn aan het programma van je team uitje. Het zorgt vaak voor dolkomische situaties en je leert je collega’s beter kennen.

Speeddate

Afgelopen week heb ik bijvoorbeeld een kick-off gehad van een nieuw team. Hierbij gingen we met 12 mensen speeddaten. Hierbij zet je twee rijen stoelen tegen over elkaar en draait 1 rij steeds door, zodat je elke ronde tegenover iemand anders zit.

Elke ronde wordt er 1 vraag gesteld, het liefst een beetje persoonlijk. Vragen zoals “Wat wilde jij vroeger als klein kind later worden” of “Wat vinden vrienden jouw vervelendste eigenschap” zijn leuk om te stellen. Wanneer je doorschuift naar een nieuw persoon, herhaal je eerst het antwoord van jouw vorige collega voordat jullie aan de nieuwe vraag beginnen.

Een leuk spel waarin je verrassende dingen komt te weten over je collega’s!

Rara wie is het?

Tijdens diezelfde kick-off, hebben we ook nog een ander spel gedaan. Van te voren werd iedereen gevraagd wie zijn of haar inspiratiebron was & met welk merk hij of zij zichzelf het meest associeerde. Deze antwoorden heb ik verzameld, om vervolgens foto’s van elk antwoord op te zoeken.

Wij waren met zijn 12en, dus uiteindelijk heb ik 12 keer iedere inspiratiebron en merk uitgeprint en uitgeknipt. Milieuvriendelijkheid is zoals je kunt merken wellicht niet mijn sterkste kant, maar oke. Vervolgens heb ik iedereen zijn foto groot uitgeknipt en aan de muur gehangen.

Op tafel lagen alle uitgeknipte merken en inspiratiebronnen 12 keer, zodat iedereen ze kon hangen bij de persoon waarvan ze dachten dat het bij zou horen. Uiteindelijk dus een enorme collage aan de wand, spannende discussies waarom wel of niet en ontluikende onthullingen.

By the way, mijn inspiratiebron was Anna Nooshin en mijn merk was Absolut Vodka ;). Argumentatie hiervoor laat ik even achterwege.

Wie heeft de langste tong

Dit klinkt als een smerig spel en ja dat kan je er ook van maken als je wilt. Maar in potentie is het een van de grappigste spellen die ik ooit gedaan heb. Dit hebben we georganiseerd tijdens onze Sinterkerst borrel, met ongeveer 48 man.

We hebben de totale groep toen opgedeeld in 6 teams van 8 personen, elk met eigen hoofddeksel. Denk hierbij aan verschillende kleuren kerstmutsen en rendierdiademen. Onze jury bestond uit de directe.

Vervolgens hebben we 10 opdrachten geformuleerd, waarbij elk team elke keer een afgevaardigde naar voren moest sturen om de opdracht uit te voeren voor de directe. Enkele opdrachten die wij geformuleerd hadden waren:

  • Wie heeft de langste tong?
  • Wie kan het snelst een biertje atten?
  • Wie kan de hardste boer op commando laten?
  • Wie heeft de beste versiertruc?

Zoals je kunt zien was het niveau zeker niet hoogstaand, maar wel hilarisch. Dit zijn de momenten die jouw collega’s zich zullen herinneren na het uitje.

2. Zorg voor lekker eten

Ik weet niet of het een gevestigde uitspraak is, maar ik zeg het toch: eten verbindt mensen. Wanneer je lekker samen eet of drinkt, is dat goed voor de sfeer. Kijk ook goed naar wat voor soort uitje je wilt en de grootte van je groep.

Een walking diner is bijvoorbeeld super voor grotere groepen waarbij de focus meer op het borrelen ligt. Op deze manier kunnen mensen steeds ergens anders staan en blijft de sfeer lekker informeel.

Met een wat kleinere groep is een geserveerd diner aan een grote tafel juist weer leuker. Houdt in ieder geval ook rekening met individuele wensen en diëten. Stuur een aantal werken voorafgaand aan het event altijd een mail uit om hiernaar te vragen.

3. Hou het praktisch

Tijdens het brainstormen voor een uitje, komen altijd de meest wilde ideeën in mij naar boven. Exotische locaties, wilde activiteiten: maar dit is gewoon niet altijd even handig.

Daarom kies ik dus ook uiteindelijk voor locaties die praktisch zijn. Goede parkeergelegenheid of bereikbaarheid via het openbaar vervoer zijn dingen die gewoon heel erg bepalend zijn.

Stuur ook op tijd een duidelijke uitnodiging bijvoorbeeld via datumprikken.nl met datum, tijd en adres door naar de genodigden: daar worden mensen blij van.

4. Concrete tips: wat zijn nou leuke dingen om te doen tijdens een teamuitje?

Bovenstaande tips zijn natuurlijk redelijk algemeen, maar wat is er nou echt leuk om te doen wanneer je een teamuitje moet organiseren? Hierbij een aantal activiteiten die ik je zeker aan kan raden:

  • Borrel gecombineerd met een van de spellen als hierboven. Een super goede locatie voor een borrel in eigen ruimte voor ongeveer 50 personen is NRC op de Witte de Withstraat in Rotterdam.
  • Escape room! Een super leuk uitje waarbij je je team beter leert kennen en je samen in spannende situaties komt. Geschikt voor kleine teams, of je moet meerdere rooms in 1 keer doen.
  • Kookworkshop: in verschillende teams een diner voor de hele groep voorbereiden, hoe leuk is dat? Teamwerk, elkaar beter leren kennen, lekker eten: alles voor een geslaagde avond. Check de website van Revermann Kookt eens.
  • Indoor skydiven: wellicht wat heftig, maar dit teamuitje heb ik zelf mee mogen maken 5 jaar geleden. Heel erg gaaf om zoiets nieuws te doen met je collega’s.
  • Wat meer informatief, maar ik heb zelf een keer een dag vergaderen georganiseerd in combinatie met korte sessies van verschillende creatieve start-ups. De locatie hiervoor was Kleinhandel, een creatieve co-working space in het Groothandelsgebouw in Rotterdam. Heel erg inspirerend!

Genoeg ideeën dus voor verschillende soorten teamuitjes. In mijn beleving de manier voor een goede sfeer op de werkvloer. Je besteedt meestal immers meer tijd met je collega’s dan met je eigen vrienden of partner: dan kun je er maar beter wat leuks van maken. Wel ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen en tips voor een leuk teamuitje?

Deel dit artikel

Joelle Berretty

Mijn naam is Joëlle Berretty en ik ben 27 jaar oud. Woonachtig in Rotterdam en werkzaam als E-Commerce Succes Manager bij ISM eCompany. Verder vind ik veel en lekker eten enorm leuk, net zoals drankjes doen in de zon.

2 Comments

  1. Pingback: 3 tips | Van vaag idee naar droombaan - SmartUp Network

  2. Joeri

    July 31, 2017 at 1:45 pm

    Dit zijn leuke creatieve tips 😀

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nineteen − four =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.