Visitekaartjes: nuttig of papierverspilling?

By  |  0 Comments

Steeds vaker hoor ik bij nieuwe zakelijke ontmoetingen: “Nee, ik doe niet aan visitekaartjes, ik voeg je meteen wel even toe.” Sinds we allemaal met onze smartphones op zak lopen en de volledige backoffice/administratie binnen handbereik hebben, vraag je je weleens af of zo’n kaartje wel nodig is…

You’re in business!!

Je eerste eigen visitekaartje geeft toch wel een beetje het gevoel dat je meetelt in het bedrijfsleven. Of je nou bij een nieuwe werkgever aan de slag gaat of voor jezelf; het doet wat met je, want het zegt iets over jou en wat je hebt bereikt. Best apart eigenlijk dat dat kan op een geplastificeerd stukje papier van een paar centimeter.

Way back…

… toen online niet bestond en alles nog in steen gebikkeld moest worden ( 😉 ), hadden die visitekaartjes een duidelijke functie. Naast je ‘identiteit’ was het gewoon handig om te krijgen om vervolgens je adressenlijst bij te (laten) werken.

Hele Excel databases werden gemaakt om uitnodigingen te versturen.  Het is bijna niet meer voor te stellen nu CRM-systemen er zijn om het leven van een ondernemer/bedrijf makkelijker te maken.

Vrienden met Richard Branson en de Minister President

Maar, behalve de digitale revolutie die plaatsvond, is er nog een belangrijk aspect waarom er tegenwoordig veel mensen zonder visitekaartjes in het zakenleven rondlopen.

Door het toenemende gebruik van social media is het contact en de benaderbaarheid veel persoonlijker. Platforms als LinkedIn, Twitter, Facebook, Snapchat en Instagram maken het mogelijk dat mensen en bedrijven binnen enkele klikken bij je zijn.

En het leuke is dat zij jou ook kunnen toevoegen tot hun inner circle. Vaak gebeurt dat omdat je goede content hebt of een gemeenschappelijke relatie of interesse. Hoe mooi is dat!

Mijn zakelijk netwerk heb ik voor een groot deel weten op te bouwen en onderhouden via deze platforms. Het had me waarschijnlijk nooit gelukt om in een paar jaar tijd meer dan 3000(!) contacten te leggen en zakelijke vriendschappen te sluiten met sir Richard Branson en onze Minister President!

Digitaal is niet altijd het antwoord

Ik ben van het type ‘lekker functioneel en makkelijk’ en daarin ben ik niet de enige. Hierin schuilt wel een ‘gevaar’, want niet iedereen zit te wachten op een digitale connectie of wilt moeite doen om jou op te zoeken op het web.

Laatst ontving ik een aantal sollicitaties naar aanleiding van een openstaande vacature. Hierin vroeg ik om een C.V. en een portfolio. Vervolgens ontving ik van een aantal sollicitanten een linkje naar hun LinkedIn-profiel!

Hiermee moest ik dan maar de relevante informatie uit halen… Sorry, maar als je solliciteert is dit een absolute NO GO. Je LinkedIn kan je wat mij betreft alleen in geval van sollicitaties ondersteunend gebruiken en niet leidend.

Kortom, probeer een goede balans te vinden tussen je digitale presentatie en je visitekaartje. Er veel te veel mee rondstrooien komt net zo min over als een linkje plaatsen van je profiel bij een sollicitatie.

Deel dit artikel

Deniece von Harras

Deniece is founder van SmartUp Network, NL Zakenvrouwen en heeft een carrière achter de rug in het corporate bedrijfsleven. In haar vrije tijd reist, sport deze girlboss graag. Ook een drankje en een dansje slaat Deniece niet af.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

17 − nine =