Is voor jou de klant koning of toch niet?

By  |  0 Comments

Wanneer je ondernemer bent heb je continue te maken met klanten. Natuurlijk ben je blij met jouw klanten, want zij zorgen ervoor dat jij de rekeningen kunt betalen, maar hoe ver ga jij voor de klant en in hoeverre is jouw klant koning?

Een stroeve samenwerking?

Ik had laatst te maken met een klant welke mij behoorlijk energie kostte. Het gekke is dat ik van te voren al mijn vraagtekens had en een gek onderbuik gevoel. Dit kwam omdat zij zelf nog niet goed wisten wat zij wilden. Dus ik besloot heel helder en duidelijk te communiceren.

Daarnaast heb ik gezegd dat we elkaar even goed moeten aftasten en dat het even zal duren voor we elkaar helemaal snappen. Hoe kan je immers een ”goed” eindresultaat opleveren als zij zelf nog niet weten wat goed is voor hen.

Wat doe je als je klant je energie kost?

De samenwerking liep niet vlot en ik merkte dat ik er totaal geen plezier in had. Het kostte mij energie en leverde geen energie op. Iets wat ik totaal niet gewend was. Normaal krijg ik  enorm veel plezier en energie van samenwerkingen. Gezien mijn spierziekte heb ik beperkte energie dus hetgeen wat ik doe moet leuk zijn en de moeite waard.

Ik besloot daarom om het roer rigoureus om te gooien (na diverse pogingen alles in goede banen te leiden). Ik had namelijk het gevoel het nooit goed te kunnen gaan doen en deze klant zou mij altijd energie gaan kosten.

Doodeng?!

Ik heb contact opgenomen met mijn klant en ik heb gezegd de samenwerking te willen beëindigen. Wat? Ja echt! Nooit gedacht dat ik dit ooit zou durven en zou doen. But life is too short, so have fun! Ik heb zaken afgerond en overgedragen en het voelde goed!

Is de klant koning?

Nee, voor mij dus niet. Het moet geven en nemen zijn en als daar geen balans in is dan zal ik de volgende keer deze beslissing weer nemen!

Hoe ga jij om met je klanten? Heb je ook weleens een samenwerking gestopt? Hoe heb je dit aangepakt en wat zou je voortaan anders doen? 

Deel dit artikel

Ik ben Linda (1988) HR expert gespecialiseerd in arbeidsrecht. Ik help graag werkgevers en werknemers op breed HR vlak. In de praktijk zie ik ontzettend vaak dat men pas te laat beseft waarom zij basiskennis van HR hadden moeten hebben. Zonde! Ik heb daarom een missie en dat is zorgen dat iedereen deze basiskennis krijgt. Dit doe ik via mijn HR blog lindasresources.nl. Hier deel ik alles over HR, beantwoord ik vragen van mijn lezers en ik deel mijn persoonlijke verhalen/tips en tricks. Knowledge is power and helps you grow.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

6 + sixteen =