Wanneer moet ik mijn bedrijf inschrijven bij de KvK?

By  |  2 Comments

Je bent net gestart met je onderneming of je verdient net een klein beetje bij met je blog. Moet je je dan meteen inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK)?

En wat zijn de voor- en nadelen van een inschrijving? Waar moet je nog meer rekening mee houden als je je inschrijft bij de KvK? Ik zet het voor je op een rijtje.

Wanneer inschrijven?

Volgens de definitie van de Kamer van Koophandel dien je je in te schrijven op het moment dat je onderneming voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • Je levert goederen en / of diensten. Je verkoopt bijvoorbeeld kleding of je schrijft blogs voor bedrijven.
  • Je vraagt hier meer dan een symbolische vergoeding voor. Zodra je een klein beetje verdient aan je hobby of je doet vrijwilligerswerk, heb je volgens de KvK geen onderneming.
  • Je neemt deel aan het economisch verkeer. Als je bijvoorbeeld een blog schrijft voor een vriend of familielid en hier een kleine vergoeding voor krijgt, neem je geen deel aan het economisch verkeer en ben je volgens de KvK geen onderneming.

Voldoe je wel aan bovenstaande drie voorwaarden? Dan heb je een onderneming en dien je je in te schrijven.

Hoe werkt inschrijven bij de KvK?

Om je te kunnen inschrijven bij de KvK volg je de volgende drie eenvoudige stappen:

1. Voorbereiden van het digitale inschrijfformulier dat beschikbaar is op de website van de KvK.

2. Maak online een afspraak op een datum en tijdstip dat jou het beste uitkomt. Let op dat je dit wel binnen 1 week nadat je je onderneming bent gestart, doet.

3. Ga fysiek naar de KvK voor de inschrijving. Dit kost je EUR 50,-.

Wat zijn de voordelen van een KvK inschrijving?

Zodra je bent ingeschreven bij de KvK, kun je ook een BTW nummer aanvragen bij de belastingdienst. Met dit BTW nummer kun je straks je BTW terugvragen die je betaald hebt.

Daarnaast is een KvK nummer een teken dat je serieus bezig bent met je bedrijf. Je krijgt er zelf een boost van (yes, ik ben nu officieel ondernemer). Maar ook bedrijven waar je mee wilt samenwerken zien je eerder als een serieuze partij.

En zoals altijd zijn er ook nadelen aan een inschrijving

Inschrijfgeld van EUR 50,- ben je kwijt bij de inschrijving van je bedrijf. Maar gelukkig gaat je bedrijf zo goed, dat je dat zeker wel kunt missen ;).

Vooral ten aanzien van het BTW nummer en de daaraan verbonden voordelen, zitten ook weer nadelen. De belastingdienst verplicht je namelijk om een deugdelijke en controleerbare BTW administratie bij te houden. Wil je weten hoe dat moet? Lees het hier.

En nu?

Weet je al of je je bedrijf gaat inschrijven bij de KvK? Heb je nog vragen? Let me know!

Deel dit artikel

Ik ben Marjan (1985) en werk als financial. Mijn doel is om te laten zien dat financiën helemaal niet lastig of saai hoeven te zijn. Ik krijg er heel veel positieve energie van als ik zie dat mensen met behulp van mijn praktische tips aan de slag gaan met hun financiën. Dit doe ik voornamelijk via mijn blogs op thehappyfinancial.com. Daarnaast ben ik inmiddels negen jaar werkzaam als accountant waar ik ondernemers adviseer op financieel gebied.

2 Comments

  1. Pascal

    May 24, 2017 at 4:06 pm

    De jaarlijkse bijdrage is niet meer:

    “De jaarlijks verplichte bijdrage is in 2013 afgeschaft. Bedrijven, verenigingen en stichtingen betalen na hun eerste inschrijving geen andere kosten voor de registratie in het Handelsregister. U ontvangt dus geen jaarlijkse factuur meer.”

    Bron: https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/inschrijfvergoeding/

    • Marjan Heemskerk

      May 24, 2017 at 4:51 pm

      Hoi Pascal,

      Dank voor je bericht en je hebt helemaal gelijk! De jaarlijkse bijdrage was voor veel ondernemers een doorn in het oog en is gelukkig afgeschaft.

      Groeten, Marjan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

2 + 6 =