Waarom zou je (netwerk)events bezoeken? Wat is het nut?

By  |  0 Comments

Het bezoeken van zakelijke events blijft toch wel iets spannends. Hoewel ik zeker niet bang ben voor een praatje, voelt het netwerken op zo’n event toch wel een beetje als een eerste date.

Het liefst zou ik dan ook eigenlijk altijd met een vriendin of kennis samen gaan (niet dat ik dat op een eerste date altijd doe), maar geef jezelf een schop onder je kont om zo’n evenement ook alleen te trotseren. Uiteindelijk zal dit veel nuttiger blijken.

Ik zal niet pretenderen dat ik elke week weer op een ander event mezelf sta te verkopen, maar eens in de zoveel tijd bezoek ik er zeker een. Waarom ik dit toch doe in plaats van gewoon een avondje Netflixen (leuk trouwens hoe dat opeens een werkwoord is geworden)?

1|Inspiratie

Mijn nummer 1 reden is écht inspiratie. Na een zakelijk event zit ik vaak vol met inspiratie, inzichten en nieuwe energie. Door het praten met gelijkgestemden of juist verhalen aan te horen van mensen die iets bereikt hebben waar ik nu nog van droom, raak ik altijd in een soort van hyper-staat.

Zin om nieuwe dingen op te pakken, mezelf te ontwikkelen of eindelijk eens stappen te gaan zetten zijn dingen die na zo’n event door mijn hoofd razen. Nee, helaas blijft dit niet  een maand rondhangen en verval ik alweer snel in mijn oude patroon, maar bij beetje blijft er toch wat hangen.

2|Gelijkgestemden

Als je de juiste events uitkiest, die echt bij je past, kom je als het goed is heel veel gelijkgestemden tegen. Mensen die in dezelfde branche, functie, situatie of levensfase zitten. Allemaal super interessant om gedachtes mee uit te wisselen.

Toen ik bezig was met het opzetten van mijn bikini-webshop ben ik ook regelmatig naar start-up events gegaan. Heel gaaf om dan mensen te spreken die ook bezig zijn met het opzetten van een bedrijfje. Iedereen heeft wel één gouden tip.

Zo liepen wij in het begin enorm te kloten met het financiële gedeelte (btw-aangifte etc.). Durf op zulke events mensen te vragen hoe zij nou de dingen aangepakt hebben en leer hiervan!

3|Nieuwe opdrachtgevers/werkgevers

Hoewel ik geen ZZP’er ben, zie ik er altijd wel heel veel op zakelijke events. Super nuttig natuurlijk, om op deze manier jezelf te promoten en nieuwe klanten te vinden. Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe baan, is dit ook een ideale manier om zo ingangen te vinden bij bedrijven die mogelijk interessant zijn voor jou.

Wanneer je een ‘kennis’ hebt binnen jouw droombedrijf, maakt dat de sollicitatie altijd makkelijker.

4|Je leert jezelf verkopen

Dit klinkt misschien wat vunziger dan ik het bedoel haha, maar een netwerkevent betekent ook gewoon dat je jezelf heel vaak moet voorstellen en in het kort moet vertellen wie je bent en wat je doet. Na een aantal keer oefenen besef je heel goed hoe je dit het beste kunt vertellen en creëer je een soort elevator pitch voor jezelf. Ook zorgt dit ervoor dat je je weer eens bewust wordt van alle gave dingen die je eigenlijk doet en bereikt hebt!

Kortom: ga gewoon een keer in de zoveel tijd naar een zakelijk event. Nu ben ik natuurlijk niet helemaal objectief, maar SmartUp Network organiseert regelmatig hele gave masterclasses en bijeenkomsten. Inspirerende dames, mooie verhalen en gezelligheid zijn dingen die je zeker kunt vinden op deze avonden. Aanstaande donderdag staat SmartUp Network bijvoorbeeld op Social Media Week Rdam en zijn er interessante influencers op het podium. Misschien ken je ze wel!

Naar welke events gaan jullie graag?

Deel dit artikel

Joelle Berretty

Mijn naam is Joëlle Berretty en ik ben 27 jaar oud. Woonachtig in Rotterdam en werkzaam als E-Commerce Succes Manager bij ISM eCompany. Verder vind ik veel en lekker eten enorm leuk, net zoals drankjes doen in de zon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

1 × 2 =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.