Welk bedrag vraag je als ticketprijs voor een event?

By  |  0 Comments

Naast je normale business is het soms leuk om een side-activiteit te organiseren! Goed voor je profilering. Denk aan een interessante workshop, netwerk-lunch of een boeiende lezing. Maar welke ticketprijs vraag je voor dit soort activiteiten?

De prijzen voor dit soort events lopen enorm uiteen. Van gratis tot een flink aantal tientjes. Hoe weet je nou wat jij voor jouw event moet vragen? Stel jezelf de volgende vragen:

Wat is het doel van je activiteit?

Is het doel om direct business uit deze activiteit te halen of wil je je community iets geven en is het doel dus meer relatie onderhouden? Om je prijs te bepalen is het goed om voor jezelf helder te hebben waarom je dit organiseert. Zo organiseren wij de How 2 Spend It Breakfast Club vooral om onze community te ontmoeten.

Welke kosten ben je zelf kwijt?

Zorg dat je je kostenplaatje goed in beeld hebt. Moet je een locatie huren? Komt er eten en drinken bij kijken? Zijn er andere dingen die je misschien moet regelen, zoals een beamer of een gastspreker? Wil je iets laten afdrukken? Wil je een fotograaf laten komen?

Het is fijn als je zelf in ieder geval geen geld hoeft bij te leggen. En een beetje winst maken is natuurlijk helemaal fijn. Wees ook creatief met je kosten. Kijk of je bepaalde dingen kunt lenen op websites als Peerby en probeer te barteren.

Wat heb je te bieden?

Wat geef je eigenlijk precies weg en van welke waarde is dat? Houd je vooral een promotiepraatje over je eigen bedrijf? Bied je een workshop met waardevolle kennis, of komt er een interessante spreker die best wel bekend is?

Neem de mate van deze waarde mee in het berekenen van je ticketprijs. Onderzoek ook wat andere bedrijven vragen voor gelijksoortige events. En vraag gewoon eens aan mensen in je omgeving wat zij zouden overhebben voor zo’n activiteit.

Gratis: yay or nay?

Je kunt er ook over nadenken om je activiteit gratis te houden. Het hangt natuurlijk af van de context en het soort activiteit. Zo zou je voor een opening van een nieuw kantoor waarschijnlijk geen geld neerleggen, ook al is er ook een inhoudelijk programma.

Buiten dat zou ik het persoonlijk altijd afraden om activiteiten gratis te doen. Mensen denken namelijk al snel dat het toch niet veel voor kan stellen als het gratis is.

En daarbij zijn mensen snel geneigd om op het laatste moment toch niet te komen (want: geen kaartje gekocht dus wat maakt het uit?). Je hoeft niet veel te vragen, maar iets geeft diegene die komt ook al het gevoel dat hij of zij in zichzelf investeert.

Tickets te koop!

Eenmaal een prijs bepaald? Dan is het tijd voor promotie en ticketverkoop! Voor het verkopen van tickets bestaan handige programma’s. Zelf vind ik Eventbrite heel fijn werken! Lees wel vooraf goed de voorwaarden door. Zo betaal je een klein bedrag per verkocht kaartje. Handig om dit vooraf te weten.

Hoe meer jij hebt nagedacht over je ticketprijs en deze kunt onderbouwen, hoe minder onzeker je erover hoeft te zijn. Onthoud ook dat je het nooit voor iedereen goed kan doen. Wat de één duur vindt, vindt de ander juist cheap. Je kan ook verschillende tarieven hanteren, maar wees daar wel duidelijk in (en maak het vooral niet te ingewikkeld voor jezelf).

Hoe bepaal jij je ticketprijs? Deel je tips met ons!

Deel dit artikel

Joëlla Opraus en Nathalie van Wingerden zijn de oprichters van How 2 Spend It. Voor SmartUp Network schrijven zij afwisselend over ervaringen uit hun onderneming How 2 Spend It. Beide dames zijn van mening dat financiële onderwerpen echt niet zo saai en ingewikkeld hoeven zijn, en dat het juist heel fijn is wanneer je je geldzaken op orde hebt. Daarom hebben zij dit platform opgericht.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

1 + twenty =