Welk uurtarief kan ik vragen voor mijn diensten?

By  |  0 Comments

Een veel gestelde vraag onder ondernemers: Welk uurtarief vraag jij? En wat vind je dat ik voor mijn diensten kan vragen?

Helemaal geen gekke vraag, want je wilt jezelf niet uit de markt prijzen. Maar je wilt er wel genoeg aan verdienen. Ik geef je in deze blog mijn tips.

Mijn uurtarief

Als ondernemer loop je er al heel snel tegenaan: Het bepalen van je uurtarief. En dit is een belangrijk onderdeel in de start van je bedrijf.

Want je uurtarief maal het aantal uren dat je werkt, bepaalt je omzet. Zaak dus om hier goed over na te denken. Ik geef je mijn 5 tips.

1 | Vraag en aanbod

Je uurtarief is voor een groot deel afhankelijk van vraag en aanbod in de markt. Op het moment dat je één van de weinigen bent in jouw vakgebied, kun je vaak een hoger uurtarief vragen.

Maar ook als je veel concurrentie hebt, maar jezelf bewezen hebt in het vakgebied, kun je een hoger tarief vragen.

2 | Kijk wat mede-ondernemers vragen

Vraag eens rond bij andere ondernemers in jouw vakgebied.

Welk tarief vragen zij voor hun diensten?

Wat vind je zelf van dit tarief? Misschien ligt het wel een stuk hoger dan je zelf van plan was.

3 | Houd rekening met indirecte kosten en indirecte uren

Houd er ook rekening mee dat je met je uurtarief je kosten moet kunnen dekken. Denk hierbij aan de belastingen die je hierover moet betalen. Maar ook aan indirecte kosten zoals de huur van je kantoorruimte of internetaansluiting.

Daarnaast heb je te maken met indirecte uren. Dit zijn uren die je wel voor je onderneming maakt, maar die je niet kunt factureren aan klanten.

Dit is bijvoorbeeld de tijd die je steekt in je website, marketing of netwerken.

Je uurtarief dat je factureert aan klanten, moeten deze uren als het ware ook dekken.

4 | Ga nooit onder je tarief werken

Wat je uurtarief ook is, ga nooit onder je tarief werken. Je hebt dit tarief niet voor niets bepaald en dit is wat je nodig hebt om een succesvolle business op te zetten.

Als klanten dit niet willen betalen, kunnen ze beter op zoek gaan naar iemand anders.

Werken onder je tarief leidt vaak alleen maar tot frustratie van jouw kant.

5 | Aanpassen mag

Het is niet zo dat je je tarief nooit meer mag aanpassen.

Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat je er na een jaar ondernemen achter komt dat je uurtarief toch te laag is.

Communiceer deze tariefswijziging duidelijk, inclusief reden, naar je klanten. Klanten die tevreden zijn, zullen zich hierdoor niet zomaar laten afschrikken.

Hoe hebben jullie je uurtarief bepaald? Heb jij nog tips voor het bepalen van je tarief? Loop je nog ergens tegenaan? Laat het me weten!

Deel dit artikel

Ik ben Marjan (1985) en werk als financial. Mijn doel is om te laten zien dat financiën helemaal niet lastig of saai hoeven te zijn. Ik krijg er heel veel positieve energie van als ik zie dat mensen met behulp van mijn praktische tips aan de slag gaan met hun financiën. Dit doe ik voornamelijk via mijn blogs op thehappyfinancial.com. Daarnaast ben ik inmiddels negen jaar werkzaam als accountant waar ik ondernemers adviseer op financieel gebied.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

six − five =