Blog

Het belang van e-commerce marketing

Je hebt zo hard gewerkt om je online winkel op te zetten, een assortiment van de beste fabrikanten  samen te stellen en een samenwerking met goede leveranciers aan te gaan. Alles is gereed voor de verkoop, maar hoe zorg je er nu voor dat klanten daadwerkelijk je producten gaan kopen?

En misschien nog wel belangrijker, hoe zorg je dat klanten jouw website verkiezen boven alle andere retailers in een online omgeving die al maar groter wordt?

Toestroom naar je website

De eerste stap om meer mensen jouw producten te laten kopen is om verkeersstromen naar jouw website op gang te krijgen. Hoe meer mensen door jouw producten scrollen, hoe meer individuen een aankoop zullen doen. Zo simpel is het.

Het aandeel mensen  dat, na beland te zijn op jouw website, daadwerkelijk iets aanschaft is zo’n 2.35 procent. Dit lijkt misschien een heel laag percentage, maar als je maandelijks 10,000 bezoekers op je website heb kan het flink veel geld opleveren. Daarom is het van belang zo veel mogelijk mensen op jouw website te laten komen.

E commerce marketing

Ieder e-commerce marketing plan zal zijn koers zetten op de digitale markt, want dat is waar je toekomstige kopers zich bevinden, met de creditcard in de hand. E commerce is een combinatie van strategieën: ten eerste het vergroten van het bezoekersaantal van je website, van die stroom mensen zo veel mogelijk mensen betalende klanten maken en tenslotte loyaliteit van de klanten opbouwen. Een goed online marketing plan bevat strategieën die zich zowel op jouw website richten als daar om heen. Eigenlijk bevat het alle stappen die jouw klanten doorlopen voordat ze bij jouw product terecht komen. De eerste stap is naamsbekendheid. Zorg dat klanten van jouw bestaan afweten. De laatste stap is zorgen dat de klanten weer bij jou terugkomen.

E marketing hoeft niet duur te zijn

Zoals je je kunt voorstellen zijn er talloze manieren om dit te doen. Sommige bedrijven investeren duizenden euro’s in hun e-commerce marketing, maar dit is niet nodig. Veel van deze marketing strategieën kun je gratis of tegen minimale kosten doen.

Inbound marketing

Traditionele marketing probeert jouw merk in beeld te brengen bij jouw doelgroep in de hoop een plekje in hun geheugen te bemachtigen wanneer ze de volgende keer teruggaan naar de winkel om een aankoop te doen. De digitale markt is daarentegen sterk afhankelijk van ‘inbound marketing’. Dat is een strategie waarbij wordt gepoogd jouw doelgroep op een organische manier te bereiken, op verschillende punten in hun reis tot een aankoop van een product.

Met online marketing kun je gigantisch veel mensen bereiken. Als ondernemer kun je niet langer achterblijven. De online markt is de moeite waard om je in te verdiepen.

Geef een reactie