Blog

Hoe designers kunstenaars kunnen helpen

Kunstenaars en grafisch ontwerper zijn twee totaal verschillende werkvelden. Ieder zal dat beamen. Kunst gaat over expressie, kunst is een geleide en kan soelaas bieden. Grafisch ontwerp is meer functioneel en wordt vaak voor commerciële doeleinden gebruikt.

Dat betekent niet dat een van de twee beter is. Sterker nog, er ligt een enorme kans voor een samenwerking tussen deze twee werkvelden. Een voorbeeld dat ik als kunstenaar uit eigen ervaring kan noemen is het belang van werkervaring opdoen in de design industrie, en het maken van professionele connecties. Personal branding is immers ook een belangrijk aspect van een ondernemend kunstenaar. Het hebben van een professioneel ontworpen portfolio, business cards, misschien zelfs je eigen iPhone hoesjes, kan jonge artiesten helpen hun werk te verkopen, zichtbaarder te worden en zich professioneler op stellen. En dat zonder grote art gallery.

Hoe kunnen kunstenaars en designers samenwerken?

Veel kunstenaars zijn designers, en veel designers zijn kunstenaars. Maar zelden functioneren artiesten of designers op dezelfde wijze, wanneer ze het een of het andere werkveld praktiseren. Wees als kunstenaar alert wat jij kunt bijdragen, en hoe grafisch ontwerpers jou kunnen ondersteunen. Jouw tijd is misschien beter besteed in je studio dan aan te rommelen met Photoshop. Dat je in het echt beschikt over Rembrandt-achtige schilder vaardigheden, betekent niet dat je deze een op een op de computer kunt overbrengen.

Web design

Hoe je het ook wendt of keert, als kunstenaar is je website je belangrijkste tool om naar de buitenwereld te communiceren. Vaak worden op kunstopleidingen ook vakken aangeboden voor dergelijke praktische aspecten van professionaliteit, om je voor te bereiden op  ‘de echte wereld’. Maar als jullie allemaal op dezelfde manier je website vormgeven, zal je niet opvallen. Werk daarom samen met een grafisch ontwerper die weet hoe je een webpagina zo vormgeeft dat het de inhoud van jouw kunst versterkt. Je website moet jou als kunstenaar verbeelden. Het moet jouw werk accuraat en mooi weergeven, en alle informatie over het werk moet te vinden zijn. Zorg dat de website intuïtief werkt en makkelijk navigeerbaar is.

Logo design

Als kunstenaar is jouw naam jouw bedrijf en branding. Maar wat zegt die naam, als het in Times New Roman is geschreven? Werk samen met een grafisch ontwerper om een onderscheidend logo te maken dat past bij de uitstraling van jouw kunst. Je logo moet tot leven komen op je website, je cv en visitekaartjes. Bespreek met een designer of je meer een visueel of textueel logo gaat.

Visitekaartjes

Stel je bent bij de opening van een art gallery aan de praat geraakt met professionals uit het werkveld. Hij is geïnteresseerd in jouw kunst en jullie willen later nog eens contact hebben. In plaats van onhandig jouw naam en telefoonnummer in zijn telefoon te zetten, straalt het veel meer schoonheid en professionaliteit uit als je een visitekaartje bij de hand hebt. Visitekaartjes zijn een goede manier om je zichtbaarheid als kunstenaar te vergroten. Zelfs wanneer je niet actief aan het netwerken bent.

Ken je eigen kracht, en durf je te beroepen op de krachten van een ander!

Geef een reactie