Welk boekhoudpakket past het beste bij mijn startup?

By  |  3 Comments

Toen ik mijn eerste bedrijf startte, dacht ik mijn administratie wel even te kunnen fixen in een excellsheet. De eerste-de-beste belastingaangifte heb ik me daarvan bekeerd.

Administratie doen is belangrijk, maar het liefst in zo min mogelijk tijd. Daar ben ik tenslotte niet mijn bedrijf voor begonnen. Hoe zou je dit kunnen aanpakken? Ik heb een paar tips voor je om achter jouw ideale boekhoudpakket te komen.

Bedenk wat je nodig hebt

Wat voor soort programma of aanpak bij jou past, hangt veel af van het type bedrijf dat je hebt. Hoeveel facturen verwacht je maandelijks te betalen en te ontvangen? Welke functies heb je nodig?

Een paar voorbeelden zijn: salarisadministratie, kasfunctie (als je met contant geld werkt), online betalingen in bijvoorbeeld Ideal (voor webshops), koppeling met je bank, offertes maken. Er is heel veel mogelijk, maar je hebt niet altijd alles nodig.

Bekijk de verschillende opties voor een boekhoudpakket

Er zijn grofweg 3 opties waar je uit kunt kiezen:

1. De ouderwetse Excel-sheet.

We raden dit alleen aan als er nog heel weinig facturen/bonnen te betalen zijn per maand, anders wordt het al snel vrij fout gevoelig.

2. Het online boekhoudprogramma.

Het online boekhoudprogramma kun je vaak koppelen aan je bankgegevens, zodat al je transacties automatisch worden binnengehaald. Vervolgens kun je zelf aangeven wat voor soort uitgaven het zijn geweest, kun je zelf je facturen aanmaken en je BTW-aangifte voorbereiden.

De meeste programma’s hebben nog vele functies extra, maar deze verschillen per programma. De programma’s die wij tot nu toe erg aan te raden vinden zijn; Thinq en Moneybird en onze favoriet: Moneymonk.

Kosten: Houd rekening met circa EUR 20,- per maand. Lees hier meer over Moneymonk.

3. De boekhouder.

Je kunt uiteraard ook gewoon een boekhouder inhuren om je boekhouding te doen. Zorg daarbij wel dat je zelf op ieder gewenst moment je financiën kunt inzien. Dit is belangrijk om de juiste beslissingen te kunnen nemen.

Wij vinden het zelf prettig om te werken met een boekhouder die alles online doet (die zijn er! :)), zodat je niet met je doos vol bonnetjes langs hoeft iedere maand, maar je steeds met de app je bonnetjes in het systeem kunt zetten, je facturen zelf in het systeem kunt aanmaken en je betaalde facturen door kunt mailen.

Dat scheelt de boekhouder ook veel tijd en dat scheelt dus in de kosten.

Een combi van bovenstaande is natuurlijk ook een optie. Je kunt bijvoorbeeld je administratie bijhouden in Excel, maar wel een iemand inhuren om je belastingaangifte te doen. Zo lang het maar de best passende optie is voor jou en je bedrijf.

Bedenk wat je zelf kunt en wilt

Het maken van de juiste keuze is ook afhankelijk wat wat je zelf kunt en wilt doen aan je administratie. Vooropgesteld dat het slim is om goed op de hoogte te zijn van hoe jouw bedrijf er financieel voor staat, hoef je daarvoor niet per se alles zelf te doen.

Deze keuze heeft te maken met je kennis, je tijd en je budget. Hoe meer jezelf doet, hoe goedkoper het is.

Mits je voldoende kennis hebt, anders kost het je veel tijd (en dus ook geld) en kan het zijn dat je uiteindelijk alsnog iemand moet inschakelen. Of je huilend boven je eerste belastingaangifte zit, zoals ik heb gedaan destijds.

Wat ik zelf heel belangrijk vind, is dat het niet foutgevoelig is en dat het me zo min mogelijk tijd kost. Tijd is geld, zeggen ze, en zo ervaar ik dat ook echt.

Ik vind het aan de andere kant wel belangrijk om goed op de hoogte te zijn van de financiële status van mijn bedrijf en vind een boekhoudpakket, zoals MoneyMonk, daarom zelf heel prettig werken.

Kies wat het best bij jou en je bedrijf past en waar jij je goed bij voelt.

Ps: we hebben ook nog wat handige apps voor jou als ondernemer op een ritje gezet. Lees hier meer!

Hoe heb jij je boekhouding geregeld? Laat het hieronder even weten!

Deel dit artikel

Joella Opraus

Joëlla Opraus en Nathalie van Wingerden zijn de oprichters van How 2 Spend It. Voor SmartUp Network schrijven zij afwisselend over ervaringen uit hun onderneming How 2 Spend It. Beide dames zijn van mening dat financiële onderwerpen echt niet zo saai en ingewikkeld hoeven zijn, en dat het juist heel fijn is wanneer je je geldzaken op orde hebt. Daarom hebben zij dit platform opgericht.

3 Comments

  1. Avatar

    Laura

    March 15, 2017 at 9:06 am

    Ik gebruik sinds kort boekhoudprogramma Jortt en ben fan! Het programma maakt alles heel makkelijk en inzichtelijk en maakt zelfs je jaarrekening die je dan ook snapt. Je hebt automatisch realtime balans en winst en verlies, dus niet pas aan eind van het jaar, wat je goed inzicht geeft in je bedrijf. Het kost €12,50 per maand en je kunt het een maand gratis uitproberen. Je krijgt zelfs een gratis telefonisch consult van een uur wanneer je je aanmeldt. Je kunt ook facturen en offertes maken en sturen. Je kunt je boekhouder ook toegang geven.

    Als je een heel eenvoudige administratie hebt met weinig facturen en bonnen dan kan ik de gratis versie van Gekko aanraden. Voor mij is dat programma te onvolledig, maar ik gebruik het wel nog voor mijn kilometeradministratie (met app) dat is een functie die in Jortt voorlopig ontbreekt.

  2. Avatar

    Machiel van Ginderen

    March 25, 2018 at 3:10 pm

    hi Joella, leuke blog en goede tips. Mag ik daar nog een tip aan toevoegen? Er zijn meer dan 100 boekhoudpakketten in Nederland, dus kiezen is heel lastig. En de verschillen tussen de pakketten zijn groot. En juist daarom hebben wij Origoo opgericht. Wij helpen zzp’ers, ondernemers en dus ook startups bij het uitkiezen van de beste boekhoudsoftware. Je vult onze online vragenlijst in, waarin je aangeeft waar je precies naar op zoek bent. Dit kost je ongeveer 8 minuten. Op basis daarvan krijg je een persoonlijk rapport welk boekhoudprogramma het beste bij jou past. Want elke ondernemer of zzp’er is uniek. Wij matchen dan jouw wensen met vele boekhoudpakketten waaronder MoneyMonk, Informer Online, e-Boekhouden.nl, Gekko, MoneyBird, Jortt etc. etc.

    En het mooie van alles is, dat deze adviesdienst voor de ondernemer/zzp’er gratis is. Ga daarom naar http://www.origoo.nl en start je ontdekkingsreis.

    • Joella

      Joella

      April 12, 2018 at 2:48 pm

      Hi Machiel,

      Wat een handige site: die kende ik nog niet. Dankjewel voor de tip!

      Fijne dag,
      Joella

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

11 − five =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.